Kobiety chcą iść na swoje. 78 proc. myśli o założeniu własnej firmy
2015-04-16 10:42:46Niemal cztery na pięć młodych kobiet chce założyć własną firmę. W przypadku mężczyzn wynik ten wynosi tylko 57 proc. - wynika z raportu przygotowanego przez Akademię Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości, który dotyczy przedsiębiorczości osób z generacji Z (urodzonych po 1990 roku).
Kobiety coraz częściej zakładają własne firmy. Z danych GUS wynika, że w 2012 roku utworzyły ponad 40% mikro i małych przedsiębiorstw w Polsce (a na przykład w Niemczech w 2013 roku już 43% wszystkich nowych przedsięwzięć). Najnowszy raport Akademii Liderów, oparty na badaniach wśród osób z generacji Z (urodzonych po 1990 roku), pokazuje, że wśród młodych kobiet ta tendencja jest jeszcze silniejsza. Już 78% z nich chce założyć własną firmę. Wśród młodych mężczyzn to tylko 57%.
– Są też różnice w postrzeganiu przedsiębiorczości. Jako przydatne cechy kobiety wymieniały najczęściej zaradność, odwagę i samozaparcie, a mężczyźni dokładność, punktualność i skłonność do podejmowania ryzyka – mówi Bogusław Feder, założyciel Fundacji Akademia Liderów, ekspert w zakresie przywództwa, zarządzania i rozwoju przedsiębiorczości.
Kobiety wygryzą mężczyzn
W Tajlandii niemal co drugi przedsiębiorca to kobieta. To jednak nadal wyjątek. Na całym świecie wśród osób prowadzących firmy zdecydowanie więcej jest mężczyzn. Z danych Eurostatu wynika, że w 2009 roku stanowili 69% wszystkich przedsiębiorców w krajach UE. A jak wygląda przedsiębiorczość kobiet w Polsce? Te same dane pokazują, że stanowią one ponad 30% osób prowadzących działalność gospodarczą – więcej niż w Szwecji, Wielkiej Brytanii czy Czechach (w każdym z tych krajów poniżej 30%).
W ciągu najbliższych kilku lat mężczyźni przestaną stanowić większość przedsiębiorców w Polsce (i w wielu innych krajach).
MAS/ip
Fot. fotolia.pl