Pierwsze wrażenie to podstawa
2009-10-28 16:50:43Wiadomo od dawna, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Nowi ludzie, patrząc na nas, powinni odebrać nas jako osoby, które warto poznać. Wbrew pozorom - to bardzo łatwe!
Mówi się, że przy pierwszym spotkaniu z nowymi osobami, najważniejsze jest pierwsze 5 sekund. W tym czasie, co prawda jeszcze nie zdążymy powiedzieć nic, dzięki czemu moglibyśmy zaprezentować swoją osobowość, ale już oko nowo poznanych zarejestruje wszystko, co jest dla nich najistotniejsze, tzn. czy przypadliśmy im do gustu. Nie chodzi tutaj o to, czy mamy wygląd modelki, ale co sobą prezentujemy. Schludny, elegancki strój, delikatny makijaż i dobrze dobrana fryzura to najważniejsze elementy tego, na co zwraca się uwagę.
Następnie nasz rozmówca zwraca uwagę na inne elementy, zależnie od płci. Mężczyzna, po pięciu sekundach w pierwszej kolejności patrzy na sylwetkę, buty, dłonie, w tym paznokcie. Co ciekawe, większość pytanych mężczyzn wyraźnie stwierdza, że kobieta nie musi być szczupła, ale mieć proporcjonalną sylwetkę. Zaś za największy minus uważają sztucznie i tandetnie zrobione paznokcie lub za długie tipsy. Jeśli rozmówczynią jest kobieta, większą uwagę zwraca ona na naszą twarz i makijaż oraz dodatki, takie jak torebka czy biżuteria.
Kiedy zaczynamy rozmowę, podświadomie lepiej oceniamy osoby o niższym tonie głosu, a wszelkie „piszczenie” lub „syczenie” działa na minus wypowiadającego się. Co więcej, większą sympatią obdarzamy tych, którzy wypowiadają się gramatycznie i pełnymi zdaniami. Zacinanie się lub zbyt długie zdania, wtrącanie zbyt wielu dygresji sprawia, że tracimy w oczach rozmówcy. Najwięcej ankietowanych mężczyzn na pytanie o określenie najseksowniejszego głosu u kobiet określiło go jako: wysoki, delikatny, „z lekką chrypką”. Natomiast kobiety niemalże jednogłośnie uznały, że mężczyzna powinien mieć niski ton głosu.
Odpowiedni wizerunek jest koniecznością, kiedy chcemy kogoś poznać, gdy ubiegamy się o pracę, a nawet na randce. Często idąc ulicą, mijamy wiele osób i wiemy już na pierwszy rzut oka, czy daną osobę chcielibyśmy poznać, czy jest nam całkowicie obojętna. Podobnie i my jesteśmy oceniani przez innych. Ubiegając się o pracę, już na wstępie rozmowy kwalifikacyjnej musimy zaprezentować siebie i swoją osobowość tak, aby przykuć uwagę pracodawcy i aby pierwsze wrażenie okazało się jak najbardziej pozytywne. Poza odpowiednim wyglądem i wyćwiczoną tonacją głosu, ważne są także nasze gesty. Jeśli chcemy, aby nasi słuchacze lepiej nas zrozumieli, musimy odpowiednio gestykulować. Co ciekawe, nasza mowa ciała jest o wiele bardziej istotna, niż słowa, które wypowiadamy. Odpowiednie akcentowanie, tonacja, mimika i gesty to aż ponad 80% tego, co zrozumieją i zapamiętają słuchacze, a nasze słowa mają znaczenie tylko w niecałych 20 %. Z tego właśnie powodu, wiele zawodów, w których ważną rolę odgrywa kontakt z publiką, np. dziennikarze, wykładowcy, politycy, korzystają z profesjonalnego Public Relations i usług specjalistów od wizerunku, którzy uczą swoich klientów znaczenia każdego nawet najmniejszego gestu.
„Jak cię widzą ,tak cię piszą.” Dużo w tym prawdy, dlatego każdy, kto chce być odbierany w konkretny sposób, musi postarać się wyrobić odpowiedni wizerunek. Dzięki temu, nie tylko będziemy lepiej postrzegani, ale także ułatwi nam to nawiązywanie nowych kontaktów, a nawet lepszą pracę.
Joanna Tomczyk
(joanna.tomczyk@dlastudenta.pl)