Zdrowie - Kobieta

Potas w organiźmie człowieka. Objawy niedoboru i nadmiaru

2015-02-06 13:30:06

Potas to jeden z ważniejszych makroelementów. Wraz z chlorem i sodem należy do elektrolitów, czyli minerałów, które łatwo rozpuszczają się w wodzie i przenoszą ładunki elektryczne. Przy jego nieodpowiednim poziomie zostaje zaburzona cała gospodarka wodna naszego organizmu, a to szybko i negatywnie wpłynie na nasze zdrowie.

Dorosła osoba potrzebuje około 2000–3000 mg potasu dziennie. Odgrywa on ogromną rolę w przenikaniu komórkowym reguluje pH wewnątrz komórki i kontroluje poziom sodu. Dodatkowo nadzoruje skurcze włókien mięśniowych i pracę mięśni, dba o prawidłową pracę serca, odpowiada za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej, pobudza także wydzielanie insuliny. Zapewnia prawidłową pracę nerek i pozytywnie wpływa na koncentrację.

Masz ochotę na sos pomidorowy? To znak, że brak ci potasu

Potas jest zawarty w niemal wszystkich produktach spożywczych, ale i tak często spotykamy się z jego niedoborem. Łatwo go także przedawkować, więc suplementy z jego dużą zawartością należy zażywać według zaleceń lekarza. Zamiast tego, warto wzbogacić naszą dietę w dodatkowe produkty, które są wyjątkowo obfite w ten pierwiastek. Najbogatszymi jego źródłami są suszone morele i zawierają aż 1666 mg w 100 gramach. Równie cenne są suszone figi, awokado, banany, ziemniaki, seler i pomidory i ich przetwory. Jełki coraz częściej zauważasz u siebie niekontrolowaną ochotę na takie produkty, może to oznaczać, ze twój organizm domaga się potasu. Nie bez znaczenia jest także odpowiednią ilość wody w naszej diecie.

Jeśli coraz częściej dokuczają ci skurcze mięśni, puchną ci ręce i nogi, a ponadto jesteś zdenerwowana i przemęczona, może to być znak, ze brakuje ci potasu. Są to tylko pierwsze, w miarę niegroźne objawy. Zaniepokoić powinna nas jeszcze bardziej nieprawidłowa praca serca, ogólne osłabienie i omdlenia. Nieuzupełniany niedobór potasu może prowadzić do jeszcze większego osłabienia, niebezpiecznego obniżenia ciśnienia tętniczego, zatrzymania moczu, zaburzenia rytmu serca, a nawet migotania komór, które mogą prowadzić do śmierci.

Na braki tego pierwiastka cierpią zazwyczaj osoby na restrykcyjnych dietach oraz nadużywające alkohol. Obniżają go także wymioty i biegunki, oraz nadużywanie środków przeczyszczających i moczopędnych. Może go tez powodować nieodpowiednia gospodarka hormonalna regulowana prze nerki

Co za dużo, to niezdrowo

W początkowych fazach niedoboru możemy poratować się odpowiednią dietą. Spożywanie wymienionych produktów powinno szybko uzupełnić braki i nie warto ryzykować z zażywaniem suplementów na własną rękę, bo nadmiar potasu jest równie niebezpieczny jak jego niedobór.

Zbyt duża ilość tego pierwiastka nazwana jest hiperkaliemią. Może ona powodować arytmię, a nawet zatrzymać akcję serca. Znacznie osłabia mięśni, także oddechowe, co może prowadzić do znacznych w oddychaniu. Objawy przedawkowania potasu są trudne do wychwycenia i przypominają taki, które towarzyszą innym schorzeniom. Są to zazwyczaj zawroty głowy,  kłopoty z koordynacją ruchową, nieregularna praca serca, bóle i mrowienie mięśni.

Hiperkalemię mogą powodować choroby nerek, niektóre leki (zwłaszcza sole potasowe), choroby nowotworowe, czy zbyt duża ilość insuliny we krwi.

Katarzyna Pruś
fot.pixabay.com

Słowa kluczowe: potas, hiperkalemia, niedobór potasu, suszone morele
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Warto przeczytać
An apple every day keeps the doctor away
An apple every day keeps the doctor away

Już przed tysiącami lat Babilończycy, Egipcjanie, Grecy i Rzymianie doceniali lecznicze znaczenie octu.

Kaloryczne procenty
Kaloryczne procenty

Powoli zaczynają się juwenalia i niekończące się imprezy do białego rana. Coraz ładniejsza pogoda zachęca do spotkań ze znajomymi i wspólnego grillowania. A wszystkiemu towarzyszy alkohol.

Zobacz także
Olej kokosowy
Olej kokosowy - cenne właściwości

Olej kokosowy to bogactwo składników, które dobroczynnie wpływają na nasz organizm.

właściwości śliwek
Właściwości śliwek

Śliwki to skarbnica witamin i minerałów.

Ostatnio czytane
An apple every day keeps the doctor away
An apple every day keeps the doctor away

Już przed tysiącami lat Babilończycy, Egipcjanie, Grecy i Rzymianie doceniali lecznicze znaczenie octu.

Kaloryczne procenty
Kaloryczne procenty

Powoli zaczynają się juwenalia i niekończące się imprezy do białego rana. Coraz ładniejsza pogoda zachęca do spotkań ze znajomymi i wspólnego grillowania. A wszystkiemu towarzyszy alkohol.

Popularne
Kurzajka – chwast na naszej skórze
Kurzajka – chwast na naszej skórze

Często pojawiają się nagle. Są szarawymi, czasem zielonkawymi naroślami z chropowatą powierzchnią. Najczęściej wybierają dłonie i stopy.

Kaloryczne procenty
Kaloryczne procenty

Powoli zaczynają się juwenalia i niekończące się imprezy do białego rana. Coraz ładniejsza pogoda zachęca do spotkań ze znajomymi i wspólnego grillowania. A wszystkiemu towarzyszy alkohol.

Polecamy