Fitness - Kobieta

Rozciągnij się

2006-11-10 10:40:03

 Po każdym wysiłku boli cię całe ciało. Wstajesz z łóżka i masz wrażenie, że spałaś na krzywej podłodze. Spędzasz cały dzień w pozycji siedzącej i czujesz jakby ktoś oplątał twój kręgosłup drutem kolczastym. Jest na to rada! Rozciągnij się!

Stretching to stopniowe i kontrolowane rozciąganie mięśni. Powinno ono być częścią prawidłowej rozgrzewki, jak również sposobem wyciszenia organizmu po treningu. Każdy wysiłek fizyczny powinniśmy poprzedzić i zakończyć rozciągnięciem mięśni, najbardziej zaangażowanych w wykonywany podczas ćwiczeń ruch. Kontuzje sportowców, nawet tych na najwyższym szczeblu, często spowodowane są nieprawidłowym przygotowaniem mięśni do ćwiczeń.

Na stretching składają się trzy podstawowe elementy:

- skurcz, czyli odruch na rozciąganie wprost proporcjonalny do siły i prędkości rozciągania
- rozluźnienie, które zabezpiecza mięsień i jego przyczepy przed uszkodzeniem
- bierne rozciąganie do uzyskania pozycji optymalnej, utrzymane przez 10 - 30 sekund

Stosowanie stretchingu niesie ze sobą korzyści takie jak:

- powiększenie zakresu ruchu w stawach
- wzmocnienie ścięgien
- polepszenie ukrwienia mięśni, a co za tym idzie szybszą ich regenerację
- rozluźnienie mięśni po wykonanym wysiłku

Oddziaływanie stretchingu na mięśnie polega na zmniejszeniu ich wrażliwości na ból związany z pracą podczas ćwiczeń. Zapobiega urazom, a w konsekwencji ćwiczeń, ból może całkowicie ustąpić. Nie powinniśmy jednak przekraczać granicy bólu podczas rozciągania. Może się to wiązać z naderwaniem, lub poważnym uszkodzeniem w obrębie mięśnia.

Najbardziej efektywny po treningu jest stretching statyczny. Mięśnie są dobrze rozgrzane i przygotowane do ćwiczeń rozciągających. Rozciągamy przede wszystkim te grupy mięśni, które brały udział w treningu, pamiętając jednak o rozciąganiu mięśni antagonistycznych. Końcowe ćwiczenia rozciągające mogą być wykonywane w różnych pozycjach: stojącej, siedzącej, leżącej, przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa. Zawsze powinniśmy pamiętać o prawidłowej postawie ciała.

Każdy z nas wstając rano z łóżka, chcąc nie chcąc, wykonuje ćwiczenia rozciągające. Przeciągając się rano po wstaniu, rozciągamy mięśnie kręgosłupa. Jak widzicie stretching towarzyszy nam każdego dnia. Wystarczy 15 minut dziennie, a wasze ciało stanie się gibkie i unikniecie niepotrzebnych kontuzji podczas ćwiczeń.


Dagmara Trebenda
(dagmara.trebenda@dlastudenta.pl)

Fot. Dagmara Trebenda


Słowa kluczowe: ćwiczenia rozciągające fitness aerobic kondycja sylwetka
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • rozciąganie [0]
    Ala
    2008-02-05 16:17:31
    pierwsze zdjęcie też należy poprawić! W skłonie tułowia w bok nie ma pełnych wyprostów w kolanac! Może lepiej, że są tylko dwa zdjęcia?
  • ds [0]
    Anka
    2008-01-26 23:10:27
    Zdjęć mało,ale dodatkowo źle wykonane ćwiczenie na drugim. Po pierwsze barki w dół i wyciągnąć szyję ku górze, a dopiero potem odchylić głowę do tyłu - bo tak to masz głowę osadzoną między ramionami i ćwiczenie jest 50% słabsze. Poza tym przydałoby się, żeby biodra lepiej przylegały do ziemi - wtedy rzeczywiście rozciągniesz mięście brzucha i kręgosłup. Pozdrawiam.
  • stretch....... [0]
    szpagat!
    2006-11-16 17:21:36
    Strething jest najlepszym lekarstwem na ból!!! Ps.następnym razem jak będziesz organizowała casting to odzywaj się do ludzi !!!
  • Dagmara Rządzi :) [0]
    uwarunkowany biologicznie
    2006-11-10 16:13:06
    Publikacja ma jedną podstawową wadę: za mało zdjęć!!! Droga Dagmaro, pokazałabyś więcej ćwiczeń... ;)
Warto przeczytać
Hantle kuliste – zabawa z ciężarami
Hantle kuliste – zabawa z ciężarami

Jeśli zależy Ci na poprawie siły i smukłości mięśni, a jednocześnie męczy Cię monotonia treningu siłowego, sprawdź, co do zaoferowania mają hantle Kettlebell.

Tańczymy jazz
Tańczymy jazz

Szał rozpoczął się po gorączce „Tańca z gwiazdami”. Nagle każdy sprawny człowiek stwierdził, że taniec nie jest filozofią. Bo jeśli sławni mogą, czemu nie ja.

Zobacz także
trening
Ćwiczenia w domu czy na siłowni? Sprawdź, jak trenować

Zajęcia pod okiem profesjonalistów czy treningi w domu? Dokonaj wyboru!

gym
Dlaczego warto podnosić ciężary? Poznaj 5 powodów!

Zobacz, dlaczego trening siłowy jest najlepszy w drodze do idealnego ciała!

Personal trainer
Dlaczego warto skorzystać z pomocy trenera personalnego?

Wiele z nas zapisując się na siłownię nie do końca wie, na czym rzecz polega. Dobrym wyborem okazuje się być trener osobisty! Dzięki niemu będziemy z przyjemnością chodzić na kolejne treningi bez poczucia niewiedzy i dezorganizacji.

Ostatnio czytane
Hantle kuliste – zabawa z ciężarami
Hantle kuliste – zabawa z ciężarami

Jeśli zależy Ci na poprawie siły i smukłości mięśni, a jednocześnie męczy Cię monotonia treningu siłowego, sprawdź, co do zaoferowania mają hantle Kettlebell.

Tańczymy jazz
Tańczymy jazz

Szał rozpoczął się po gorączce „Tańca z gwiazdami”. Nagle każdy sprawny człowiek stwierdził, że taniec nie jest filozofią. Bo jeśli sławni mogą, czemu nie ja.

Popularne
Aqua aerobik
Aqua aerobik

Aqua aerobik jest połączeniem aerobiku z pływaniem. Są to ćwiczenia przy muzyce, wywodzące się od ćwiczeń rehabilitacyjnych w wodzie.

Aerobowy striptiz
Aerobowy striptiz

Na czym polega nowa forma ćwiczeń? Jest to połączenie ćwiczeń wzmacniających i kształtujących mięsnie z elementami tańca go-go

Polecamy