Trendy - Kobieta

Szczerze o gejach

2006-12-12 12:06:37

 Na rozmowę nie umówiliśmy się w klubie dla gejów, tylko w przytulnej kawiarence w Rynku. Na spotkanie nie przyszedł w obcisłych jeansach i przykrótkiej bluzce, tylko szerokich spodniach i luźnym swetrze. Nie rozmawialiśmy o jego sprośnych romansach z mężczyznami ale o życiu. Miłosz ma 25 lat, od trzech mieszka we Wrocławiu. Studiuje budownictwo, pracuje w firmie budowlanej. Jest gejem.

- Jakiego języka mam używać, mówiąc o osobie homoseksualnej?
Ogólnie skojarzenia ze słowem „homoseksualista" są bardzo negatywne, natomiast „gej" czy „lesbijka" brzmi o wiele bardziej neutralnie. Tylko nie tytułuj artykułu „kochający inaczej", bo to takie szablonowe...

- Dobrze. Czy od zawsze jesteś gejem?
Tak

- Kiedy to poczułeś?
Jeszcze w podstawówce, po prostu nigdy nie interesowałem się dziewczynami. Na szkolnych dyskotekach nigdy nie prosiłem żadnej do tańca (śmiech). Ale poważnie to około piętnastego roku życia. Nie akceptowałem tego. Sądziłem, że to „stan przejściowy". Długo dojrzewałem do myśli, że jestem gejem. Bez poparcia rodziny i bliskich było to bardzo trudne. W szkole uśmiechnięty, na imprezach wyluzowany, w domu schematyczny: co na obiad? Kiedy dostanę wyższe kieszonkowe? Itd.

- Czy teraz ludzie z Twojego otoczenia wiedza o twojej orientacji?
Częściowo tak, częściowo nie. Rodzina wie, przyjaciele po części. Wie bardzo wąskie grono. Tylko moi najbliżsi. W pracy czy na uczelni chyba nie odważyłbym się o tym otwarcie mówić.

- W Polsce tolerancja dla osób homoseksualnych nie jest duża. Czy Twoi znajomi to akceptują?
Ci którzy wiedza, nie maja żadnych obiekcji. Ale na początku było ciężko. Mój przyjaciel, któremu zdradziłem - jako pierwszemu swoją tajemnicę - przez jakiś czas mówił do mnie „ej, ty", jakby nie pamiętał, jak mam na imię. Przyznał mi się, że obawiał się być dla mnie miły w obawie, że się w nim zakocham! Teraz się z tego śmiejemy.

- Jak wyglądało Twoje życie pod przykrywką „hetero"?
Doskonałe określenie! Dokładnie tak się czułem. Bezsilny i upokorzony. Ciągle się bałem, że ktoś mnie zobaczy, jak przytulam się do innego faceta, albo dowie się, że przeglądam w Internecie strony dla gejów. Zastanawianie się czy ktoś już wie, czy jeszcze nie było moją obsesją. Myśli o samobójstwie oczywiście się pojawiły. Ale skończyło się na pisaniu listów pożegnalnych. Po obejrzeniu filmu „Filadelfia" postanowiłem porozmawiać z moim przyjacielem.

- Co zmieniło się od tamtego czasu?
Wszystko. Zaakceptowałem siebie. Moi najbliżsi mnie zaakceptowali, a to było dla mnie bardzo ważne. W końcu mogłem szczerze porozmawiać z mamą. Nie wstydzę się już, że spędziłem wspaniały weekend z chłopakiem, ani tego, że brałem udział w paradzie równości i tolerancji. Kiedy się nad tym zastanowić to moje życie jest prawie idealne. Czekam, aż Polska pójdzie w ślad Holandii czy Hiszpanii, gdzie osoby homoseksualne mają takie same prawa i obowiązki jak heteroseksualne.

- Jak postrzegani są geje w Twoim mieście?
Pochodzę z małej miejscowości, ale homofobia to nie tylko problem małych miasteczek. Gej w oczach ludzi to zmanierowany chłopiec noszący kobiece ciuszki, będący projektantem mody lub artystą, stanowiący zagrożenie dla dzieci, bo według nich gej =pedofil, zboczony, chory na HIV czy AIDS. Mam wymieniać dalej?

- We Wrocławiu jest inaczej?
Sądzę, że to zależy od ludzi, a nie od miasta. To zależy od społeczności lokalnej, jeśli ludzie znają osoby homoseksualne tylko ze złej strony, to później ucierają się stereotypy. Ale to tyczy się nie tylko mniejszości seksualnych, ale także cudzoziemców, Żydów itd.

- Ale przyznaj, że duże miasto gwarantuje Ci anonimowość i większą swobodę.
Tu masz racje. Nikt o nikim nic nie wie, o nic nie wypytuje, niczego nie podejrzewa i nie dochodzi. W małej miejscowości wszyscy są na językach sąsiadki, żony fryzjera, znajomej znajomego itd.

- Czy jesteś w związku? Masz partnera?
Obecnie nie, ale byłem w związku półtora roku. Jednak rozstaliśmy się, bo oboje uznaliśmy, że to jednak nie to. Homoseksualista, jak każdy potrafi kochać i chce być kochany. To nie tak, że w głowie nam tylko seks. Szukam stabilizacji, dalekiej od kłamstwa i oszukiwania.

- O czym marzysz?
Marzy mi się życie w Polsce bez uprzedzeń. O dostarczaniu młodym ludziom wiedzy na temat orientacji seksualnych, o głośnym mówieniu o problemach gejów i lesbijek, o miłości i bliskości, o zrozumieniu.

- Dziękuję za rozmowę i życzę Ci tego wszystkiego o czym mówiłeś.
Ja również dziękuję.

Więcej informacji:
http://www.homoseksualizm.pl/
http://www.niechnaszobacza.art.pl/
http://www.bezuprzedzen.org/

Szczególne podziękowania dla Bartka, który zainspirował mnie do napisania artykułu, Pawła i Bożeny, którzy pomogli w zbieraniu informacji oraz dla Miłosza za rozmowę.

Alicja Kielan
(alicja.kielan@dlastudenta.pl)


Słowa kluczowe: gej orientacja homoseksualizm wywiad rozmowa
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • ciekawe co słychać u Miłosza?? [0]
    JA
    2009-06-16 10:17:20
    co się z nim teraz dzieje ??
  • przed chwilą [0]
    floe
    2007-01-07 17:50:38
    czytałam artykuł o spadochronach i jest tam 0 komentarzy a tu jest ich multum nie wiem czy wynika to z tego ,że to dział teoretycznie dla kobiet i płeć piękna już tak ma że MUSI sie wypowiedzieć i już( z resztą ja tez własnie to robię :P)ale dziwi mnie tak duże zainteresowanie tym akurat artykułem jeżeli chodzi o jakiekolwiek mniejszości to temat jest trudny bo nie wiadomo czy o ni mówic czy nie bo jak sie nie mówi to nic sie nie zmieni a jak sie ciągle mówi to nigdy nie przejdziemy z nimi do porządku dziennego. Prawda jest taka ,że tam gdzie zaczynamy sie dzielic na polaków i obcych hetero i homo białych i czarnych lub jakkolwiek inaczej (nawet nieświadomie) tam kończy sie tolerancja.
  • do:Opethea [0]
    Marika
    2006-12-20 00:31:06
    Masz rację, bo to mialo byc moze i netralne, ale stylistyka to tak pokazala, ze mamy do czynienia z kims wyjatkowym-gejem. Nawet jeli my wiemy, ze facet jest ok, to w tekscie figuruje jako okaz. Ale nie mysle, ze tu chodzi o jakies promowaie sie, albo cos w tym stylu.Wiec nie ma sie co autorki za to czepiac.
  • Pff.... [0]
    Opethea
    2006-12-17 15:14:12
    "Studiuje budownictwo, pracuje w firmie budowlanej. Jest gejem." Dlaczego nie przeprowadziłaś rozmowy z kimś, o kim można napisać "Studiuje budownictwo, pracuje w firmie budowlanej.Jest katolikiem" lub "Studiuje budownictwo, pracuje w firmie budowlanej.Lubi grać w scrabble"? Już sam wstęp utrzymany jest w atmosferze sensacji, która wskazuje na to, że autorka tekstu traktuje rozmówcę jak zwierzątko egzotyczne i jest faktem mozności przeprowadzenia z nim wywiadu szczerze podekscytowana..
  • styl ubierania [0]
    DK
    2006-12-17 14:47:45
    Co do stylu ubierania to dzis koncerny odzieżowe promują męską mode młodzieżową zbliżoną do damskiej, np. obcisłe koszulki (nie rzadko w prążki) albo buty, wiec stereotyp geja w ocisłych ciuszkach staje sie nieaktualny. Jeżeli autorka wykazała by sie dociekliwością to podkreśliłaby ze ci zniewieściali geje to tylko część ogółu, i wywołuja podobne reakcje jak w "normalnym" społeczeństwie.
  • z czyjej inicjatywy ? [0]
    DK
    2006-12-17 14:33:56
    Milupa: tekst powstał z inicjatywy początkującej "dziennikarki" która wybrała dobry temat, dobry tylko dlatego ze jest to serwis dla studentów a w tym wieku wielu poszukuje jeszcze swojej tozsamosci, a nawet nie wszyscy jeszcze przezyli swój "pierwszy raz" i ta tematyka wywołuje emocjonalne reakcje.
  • "Tolerancja" [0]
    milupa
    2006-12-17 14:16:46
    Fajnie, że ktoś zauważa, jakie faktycznie znaczenie ma słowo "tolerancja". Najważniejsze: święta prawda, że dopóki robi się wywiady nie mówiące o człowieku NIC poza tym, że jest gejem, to podkręca się albo taką histeryczną "tolerancję" (jak np. Onej "gej, to też człowiek i ma prawo do życia") albo wrogość tych "ale się ci geje obnoszą". Część ludzi, w zasadzie słusznie,żacha się na puste dyskusje, które nie wnoszą nic, jak tylko niezdrowy klimat wokół tego, co nijak niezwykłe nie jest. Tylko z czyjej inicjatywy takie teksty powstają?
  • Luku-do DK [0]
    Luku
    2006-12-16 20:18:31
    Bo wlasnie, to z kim sie przyjaznimy, co lubimy i jak sie ubieramy- czy to determinuje nasza orientacja seksualna... jesli tak, to czlowiek sam w sobie ma niewiele do powiedzenia i lepeij juz byc pchła...
  • celna uwaga [0]
    DK
    2006-12-16 17:35:39
    Luku: dobra, celna uwaga... Ja jestem gejem ale jakoś nie mam stada koleżanek, dziwne nie? zapytałem o to znajomego (geja) który odpowiedział że wokół dziewczyn trzeba umieć sie "zakęcić" ... wymiękłem:D a sam fakt ze powstaje dyskusja wokól temetu "homo" ujawnia naszą społeczną niedojrzałość, naszą - Polaków niestety...
  • jeszcze raz [0]
    Luku
    2006-12-16 13:18:24
    A ktoras tam pisala, ze podobno geje to dory material na fajnego kumpla... Nie wiem, czy to, ze ktos jest dobrym przyjacielem zalezy od jego orientacji? Obawiam się, ze jednak nie i osoba, ktora to pisala, to, krotko mowiac, jakas kretynka. I druga rzecz- jesli nie lubie rozebranych kobietek w chlondy grudniowy dzien, tak samo facecik w dzinsowa kurtke i t-shirt (zimą) tez nie wzbudzi CIEPLYCH uczuc. Ale z lasek sie smiac mozna a z nich nie bo bede nietolerancyjny?... no wlasnie... W takim razie istnieje laskofobia i jestem laskofobem i tapeciarofobem i ch... wie kim jeszcze bym byl dla socjologów. Thanks everyone!
  • nie lubie sie czepiac ale... [0]
    Luki
    2006-12-16 12:18:47
    ale skoro pisze sie o jakims geju ot tak, a nie np. o jego tworczosci czy osiagnieciach, hobby, to znaczy, ze tu chodzi tylko i wyłącznie o jego seksualnosc i jest wyjatkowy, albo i nie przez swoja orientacje...poza tym, jesli ktos pisze, ze jest tolerancyjny wobec kogos, to znaczy ze wcale mu sie to nie podoba, ale to zniesie(etymologia słowa= znaczenie ze słownika-jestem wyrozumialy wobec czegos, czego nie popieram). Pozdro
  • do "onej" [0]
    milupa
    2006-12-15 11:34:36
    Czytaj ze zrozumieniem. Oprócz jedego głosu, najpewniej zwykłej prowokacji, nikt nie wypowiedział się w tonie, o którym piszesz. Pozdrawiam.
  • a mnie sie podoba [0]
    ona
    2006-12-14 17:05:42
    Tak czytam komentarze niektórych z was i normalnie płakać sie chce, ! zero tolerancji zero ! nie każdy musi kochać homoseksualiste odrazu, ale to tez człowiek i nalezy im sie szacunek bo też mają prawo do zycia. Mnie sie ten artykuł bardzo podoba, geje czy lesbijki nie robią krzywdy nikomu, to ich prywatna sprawa. trzeba byc jednak przygotowanym na to że w tej kwestii do porozumienia nie dojdzie sie nigdy i zawsze znajda sie BARDZO TOLERANCYJNI HETEROSEKSUALISCI ( bo przeciez każdy mowi tak o sobie ) którzy nie bedą potrafili zaakceptować homoseksualisty , i beda ich dalej upokarzac , tylko ciekawe jak taki hetero by sie czuł na miejscu geja . Zastanówmy sie nad tym i przestańmy pisac bzdury i postrzegac osoby homoseksualne jako wynaturzenia !
  • sztuczny konflikt [0]
    Miłosz
    2006-12-14 16:22:49
    Nigdy bym nie przypuszczal,ze ten artykul wzbudzi tyle kontrowersji!Uwazam,ze nalezy sie pewne spostowanie.W odpowiedzi na ogloszenie na gay.pl zglosilem sie na ochotnika do rozmowy.Zeby kogos zaakceptowac,trzeba go poznac i taki byl cel wywiadu - bez cukierkowosci i ulepszen rzeczywistosci. Nie obnaza prywatnosci,nie przekracza granic dobrego smaku,ponadto wychodzi naprzeciw ludzkiej ciekawosci.Ci,ktorzy neguja artykul,blednie interpretuja nasze intencje.
  • głupi i niepotrzebny artykuł [0]
    Dagmara Romanek
    2006-12-14 15:43:23
    podpisuję się pod wszystkim, co napisał pan Remigiusz. I dodam jeszcze, że jest to przykład szablonowego, pustego, tandentego tekstu, który zamiast łamać stereotypy, tylko je umacnia. Nie wiem jakie było założenie autorki, ale potraktowała bohatera jak "zwierzątko egzotyczne" (przepraszam za wyrażenie), które tylko z racji orientacji seksualnej jest wyjątkowy i jedyny. Nie doszukałam się w tekście niczego więcej o bohaterze, jak tylko tego, że jest gejem. I co z tego, że nim jest? Chora i patologiczna ciekawość jest podsycana przez takie teksty.
  • :P [0]
    :P
    2006-12-14 15:20:46
    Niedobrze się robi. Wszyscy nieudaczni pismacy tylko o pedałach piszą. Jakby nic innego na świecie się nie działo. Ten serwis schodzi na psy. To jest serwis studencki czy pedalski ? Błeeee
  • 1,2,3,4 itd. [0]
    Remigiusz Grzelka
    2006-12-14 13:49:28
    1. czy Wy myślicie,że w jakimkolwiek portalu dla gejow,zamieszczony jest "wywiad z hetero"?? skoro domagamy się równouprawnienia,nie róbmy z homoseksualizmu "tematu jak najbardziej na topie" (dot.Piórka).to uczucia,partnerstwo i seks,a te dziedziny życia chyba to nic odkrywczego.A to,że ludzie są tak płytcy,że żywią się życiem prywatnym innych (reality show,talk show)by samemu poczuć się lepiej nie znaczy,że Autorka miała dać im tą pożywkę,w postaci Miłosza. 2.to obsurd tytułować ten tekst "szczerze o gejach" skoro właściwie to historia Miłosza,przeciętnego chłopaka,który akurat jest gejem (ale co z tego?).wywiad prosty,ale podejrzewam,że taki był zamiar Autorki. 3.dopóki homoseksualność bedzie wywoływać w nas tak silne emocje nie ma mowy o małżeństwach homoseksualnych w Polsce! 4.ciekaw jestem "co takiego ciekawego"miałby do powiedzenia Piórko o swojej orientacji seksualnej...
  • WYWIAD [0]
    Piórko
    2006-12-13 23:52:03
    Strasznie drętwy wywiad. Temat- jak najbardziej na topie, natomiast cała reszta bardzo szara i przeciętna. Szkoda, że Alicja nie wyciągnęła z "gościa" tego, co ciekawego ma do powiedzenia. Krótko, zwięźle, w punkcikach... Nie w tym rzecz. Szkoda, szkoda.
  • :) [0]
    Damian
    2006-12-13 19:45:03
    paulinka - a może znasz, ale po prostu o tym nie wiesz...;-) ja też nic nie mam do gejów! Pozdro Miłosz
  • :) [0]
    paulinka
    2006-12-13 15:38:02
    ja tez Ci Miłoszu życzę tego wszystkiego o czym marzysz :)nie mam nic do gejów i nie rozumie tych uprzedzonych homofobów którzy nie potrafią zrozumieć tego,że nie ważne kogo się kocha, ważne,że się kocha :)miłość to miłość i już a homoseksualizm nie jest żadną chorobą :) swoja drogą bardzo chciałabym poznać jakiegoś geja bo słyszałam,że potrafią oni być super przyjaciółmi :) buziaaa dla wszystkich bez uprzedzeń :*
  • dokładnie... [0]
    gej
    2006-12-13 12:05:26
    dokładnie... niezgrabna forma uczyniła z ciebie uprzedzoną homofobkę, a tak przecież nie miało być. Pozdrawiam.
  • re: [0]
    Autorka
    2006-12-13 11:33:51
    zarowno "sprosne romanse", jak i obcisle jeansy i przykrotka bluzeczka, byly konfrontacja stereotypow z rzeczywistoscia:) najwyrazniej nie calkiem wyszlo mi negowanie uprzedzen wobec gejow, skoro sama zostalam osadzona o uprzedzenia. pozostaje mi popracowac nad forma przekazu:) pozdrawiam.
  • sprośnych romansach ? [0]
    gej
    2006-12-13 11:14:23
    "sprośnych romansach" ???? jestes uprzedzona dziewczyno
  • Nie obnosić się... [0]
    milupa
    2006-12-13 10:53:04
    Wywiad jest przeciętny, ale trochę takiej przeciętności nam potrzeba. Weroniko, rozumiem, że Ty nie OBNOSISZ SIĘ ze swoją seksualnością? Dziwne, że więcej widzę prowokująco/sexy ubranych hetero niż gejów:)Tak samo rzadko zdarza mi się jechać w tramwaju obok obściskującej się pary les, a tak często obok hetero...Może ja mam INNE doświadczenia;)
  • to straszne [0]
    renia
    2006-12-12 23:01:38
    ze w dzisiejszych czasach, kiedy ludzie maja tyle wolnosci, tyle praw i tyle przywilejow geje i lesbjki musza zyc w ciaglym strachu i niemocy zycia tak jak chca! jak wy czulibyscie sie gdybyscie nie mogli wykrzyczec "kocham" ?!
  • xz [0]
    xz
    2006-12-12 22:08:05
    weroniko, jakis konkretny przyklad obnoszenia sie? bo dosc czesto slyszy sie taki argument, tymczasem mi ciezko cos takiego jak 'obnoszenie' zauwazyc
  • uwazaj Weroniko [0]
    niepoprawny politycznie
    2006-12-12 21:25:09
    bo zaraz posadza Cie o homofobie, ksenofobie, rasizm, faszyzm i antysemityzm
  • FILADELFIA [0]
    bt
    2006-12-12 16:08:06
    POLSAT - 12 GRUDNIA - 20:50
  • [0]
    weronika
    2006-12-12 15:41:37
    ja tam nie mam nic przeciwko homoseksualistom.Ale drazni mnie kiedy obnosza sie ze swoja seksualnoscia na kazdym kroku, jakby bycie gejem czy lesbijka bylo modne, czy trendy!!!
Zobacz także
Jak stać się "clean girl"?
Jak stać się "clean girl"?

Zobacz, czym charakteryzuje się ten trend.

Nosidełko dla niemowląt czy chusta
Nosidełko dla niemowląt czy chusta?

Decyzja dotycząca wyboru odpowiedniego sposobu noszenia niemowlęcia może mieć istotny wpływ na komfort codziennego życia zarówno dziecka, jak i rodziców.

Znicze na groby
Znicze na groby - czy istnieją takie, które są gustowną ozdobą? Najpiękniejsze propozycje

Gdzie szukać zniczy, które będą nie tylko symbolem pamięci, ale też miłą dla oka ozdobą grobu bliskiej nam osoby?

Polecamy
perfumy na wiosnę
Idealne perfumy na wiosnę

Warto pamiętać o tym, że każdy z nas powinien posiadać kilka rodzajów perfum dostosowanych między innymi to pory roku. Jakie zapachy wybrać na wiosnę?

Dlaczego tak trudno jest wytrwać w postanowieniach noworocznych?
Dlaczego tak trudno jest wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Sprawdź, jakie są najczęstsze powody rezygnacji z postanowień noworocznych.

Polecamy
Ostatnio dodane
Jak stać się "clean girl"?
Jak stać się "clean girl"?

Zobacz, czym charakteryzuje się ten trend.

Nosidełko dla niemowląt czy chusta
Nosidełko dla niemowląt czy chusta?

Decyzja dotycząca wyboru odpowiedniego sposobu noszenia niemowlęcia może mieć istotny wpływ na komfort codziennego życia zarówno dziecka, jak i rodziców.

Popularne
spalanie kalorii
Spalanie kalorii

Liczba spalonych kalorii w ciągu 1 godziny wysiłku fizycznego.

Krwawienie po stosunku
Krwawienie po stosunku

Szczęśliwa po stosunku, masz wrażenie jakbyś znajdowała się w raju. Chciałoby się krzyknąć: Chwilo trwaj! Nic nie sprowadzi cię szybciej na Ziemie, jak fakt, iż ...

72 h po...
72 h po...

Co zrobić w sytuacji, gdy odbyłaś stosunek bez zabezpieczenia i obawiasz się zajścia w niechcianą ciążę?