Zdrowie - Kobieta

Wegetarianizm w ciąży - dobra decyzja?

2012-09-27 10:34:09

Dieta wegetariańska budzi wiele kontrowersji szczególnie jeśli stosowana jest przez kobiety ciężarne. Czy istnieje jakieś ryzyko stosowania diety jarskiej? Czy jest ona zdrowa? Czy nie zaszkodzę dziecku? Najczęściej zadawane pytania - czyli o tym co powinna wiedzieć kobieta w ciąży nie jedząca mięsa.

1) Ile protein właściwie potrzebuję?
Białko w diecie jarskiej jest chyba jednym z najbardziej spornych jej elementów. Produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak jaja, mleko, jogurty, mięso, drób zawierają tzw.  białko pełnowartościowe - decyduje o tym komplet aminokwasów. Natomiast produkty pochodzenia roślinnego zawierają białko, którego profil aminokwasów jest niekompletny. Idealnym zatem sposobem by dostarczyć organizmowi pełnowartościowe białko jest umiejętne łączenie produktów i stosowanie urozmaiconej diety. Kobiety, które stosują dietę laktoowowegetariańską nie rezygnując radykalnie z produktów pochodzenia zwierzęcego powinny pamiętać by w ich codziennym menu nie zabrakło jogurtów, maślanek, kefirów, serów twarogowych i jajek. Najlepiej wybierać produkty certyfikowane, ekologiczne wolne od hormonów. Kobieta ciężarna potrzebuje ok. 71g białka na dobę.

2) Skąd wziąć witaminę B12?
Witamina B12 odgrywa znaczącą rolę w rozwoju zarodka. By mieć pewność, że dostarcza się jej odpowiednie ilości należy wybierać produkty wzbogacane w tą witaminę jak płatki śniadaniowe, napoje sojowe (produkowane z soi niemodyfikowanej genetycznie), tofu. Dobrym źródłem witaminy B12 dietetyczne drożdże, jajka, produkty mleczne. Jeśli dieta kobiety nie jest bogata w żadne z wyżej wymienionych produktów należy stosować naturalne suplementy witaminy B12 produkowanej przez bakterie.

3) Co z witaminą D?
Witamina ta jest szczególnie ważna jeśli chodzi o rozwój kośćca i uzębienia. Obecna w produktach pochodzenia zwierzęcego, jest aktywowana w skórze dzięki działaniu promieni światła słonecznego. Można znaleźć ją również w produktach pochodzenia roślinnego wzbogaconych o nią jak: płatki śniadaniowe, muesli, batony dietetyczne czy mleko sojowe. Stosowanie jakichkolwiek suplementów witaminy D należy skonsultować z lekarzem ponieważ nadmiar może być toksyczny.

4) Czy potrzebuje więcej żelaza?
 Zapotrzebowanie na ten pierwiastek podczas ciąży znacznie wzrasta. Jest to spowodowane tym, że płód czerpie żelazo z zapasów zgromadzonych w organizmie matki. Jest ono niezbędne do prawidłowego kształtowania się mózgu dziecka, funkcjonowania łożyska i dotlenienia macicy. Należy regularnie badać poziom tego pierwiastka we krwi. Głównym źródłem żelaza są produkty pochodzenia zwierzęcego. Produkty roślinne również obfitują w ten pierwiastek (jak szpinak, jarmuż) ale występuje on w formie niehemowej co utrudnia jego wchłanianie. Produkty bogate w żelazo to m.in.: płatki zbożowe, kasza gryczana, kakao, płatki owsiane, jaja, suche nasiona roślin strączkowych i natka pietruszki. Połączenie ich z produktami bogatymi w witaminę C jak np. cytrusy zwiększa wchłanianie żelaza. Nie wolno popijać produktów obfitujących w ten pierwiastek herbatą czy kawą gdyż taniny w znaczący sposób ograniczają jego przyswajanie.

5) Ile kwasu foliowego mi potrzeba i skąd go czerpać?
Tak naprawdę rzadko kiedy zdarzają się niedobory tego kwasu wśród kobiet stosujących dietę wegetariańską. Jego źródłem są ciemne warzywa liściaste, orzechy, płatki zbożowe i pełnoziarniste pieczywo. Dzienna rekomendowana dawka dla kobiet w ciąży to 600mcg. Kwas ten jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju płodu. Jego odpowiedni poziom zapobiega powstawaniu wrodzonych wad cewy nerwowej. Należy więc zarówno w ciąży jak i przed zadbać o to by dieta była bogata w nieprzetworzone ziarna zbożowe, orzechy i warzywa.

Dieta wegetariańska z całą pewnością zapewnia zdrowie matki jak i dziecka pod warunkiem, że jest ona urozmaicona i zbilansowana.

Joanna Jamróz
YOUR-naturalhealth.blogspot.com

Słowa kluczowe: dieta wegetariańska a ciąża składniki potrzebne w ciąży
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Warto przeczytać
Masz wadę wzroku? Uważaj na migreny!
Masz wadę wzroku? Uważaj na migreny!

Zdarza Ci się mylić podobnie wyglądające litery, a linia prosta dla innych Tobie wydaje się krzywa? Szukasz przyczyny częstego bólu głowy i zmęczenia?

Tupot białych mew!
Tupot białych mew!

Tupotem białych mew zwykło określać się poranną niedyspozycję, czyli popularnie mówiąc – kaca.

Zobacz także
Olej kokosowy
Olej kokosowy - cenne właściwości

Olej kokosowy to bogactwo składników, które dobroczynnie wpływają na nasz organizm.

właściwości śliwek
Właściwości śliwek

Śliwki to skarbnica witamin i minerałów.

Ostatnio czytane
Masz wadę wzroku? Uważaj na migreny!
Masz wadę wzroku? Uważaj na migreny!

Zdarza Ci się mylić podobnie wyglądające litery, a linia prosta dla innych Tobie wydaje się krzywa? Szukasz przyczyny częstego bólu głowy i zmęczenia?

Tupot białych mew!
Tupot białych mew!

Tupotem białych mew zwykło określać się poranną niedyspozycję, czyli popularnie mówiąc – kaca.

Popularne
Kurzajka – chwast na naszej skórze
Kurzajka – chwast na naszej skórze

Często pojawiają się nagle. Są szarawymi, czasem zielonkawymi naroślami z chropowatą powierzchnią. Najczęściej wybierają dłonie i stopy.

Kaloryczne procenty
Kaloryczne procenty

Powoli zaczynają się juwenalia i niekończące się imprezy do białego rana. Coraz ładniejsza pogoda zachęca do spotkań ze znajomymi i wspólnego grillowania. A wszystkiemu towarzyszy alkohol.

Polecamy