Niezbędnik - Kobieta

Witaminy i minerały

2006-04-08 00:00:00

Najważniejsze witaminy i minerały
Sprawdź, co jeść dla zdrowia, urody i dobrej kondycji! Tabela pomoże Ci planować i przygotowywać posiłki tak, by nie zabrakło w nich najcenniejszych składników odżywczych.

MINERAŁ JAK DZIAŁA ŻRÓDŁA W POŻYWIENIU
A (retinol) i PROWITAMINA A (beta-karoten) Pomaga zachować dobry wzrok, poprawia stan skóry, wspomaga układ odpornościowy Żółtko jaja, ryby, podroby, tłuste mleko, sery i twarogi, ciemnozielone, żółte oraz czerwone warzywa i owoce
B1 (tiamina) Bierze udział w procesie przemiany materii, chroni układ nerwowy Drożdże, nasiona roślin strączkowych, wieprzowina, wołowina, produkty zbożowe
B2 (ryboflawina) Uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, dodaje energii Ryby, drób, pieczywo pełnoziarniste, mleko, jogurty, sery
B5 (kwas pantotenowy) Pomaga utrzymać szczupłą sylwetkę (poprawia przemianę materii), jest niezbędna do produkcji żółci i witaminy D Wątróbka, ryby, drób, sery, mleko, całe ziarna zbóż, kalafior, ziemniaki, awokado, otręby, warzywa strączkowe
B6 (pirydoksyna) Korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego Ryby, drób, mięso, ziemniaki, awokado, banany, mleko, sery, nasiona słonecznika
B12 (kobalamina) Uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek i komórek nerwowych Wątróbka wołowa, cielęcina, nerki cielęce, jajka, sery, ryby, ostrygi
C (kwas askorbinowy) Pobudza układ odpornościowy, odpowiada za jędrność skóry, obniża ciśnienie Czarne porzeczki, papryka, kiwi, acerola, owoce dzikiej róży, truskawki
D (kalcyferol) Korzystnie wpływa na stan kości, pomaga w leczeniu łuszczycy, zapobiega depresji sezonowej Tłuste ryby (śledź, łosoś, tuńczyk), wzbogacone mleko, jaja i produkty zbożowe
E (tokoferol) Zapobiega chorobom serca, reguluje krzepliwość krwi, sprzyja płodności Oleje roślinne, nasiona słonecznika, kiełki pszenicy, brokuły
H (biotyna) Odpowiada za dobry stan włosów, skóry i paznokci Podroby, żółtka jaj, soja, orzechy, chuda wieprzowina, mleko
K (filochinon) Reguluje krzepliwość krwi, wpływa na funkcjonowanie nerek, ułatwia leczenie ran Zielone warzywa liściaste, oleje roślinne, mięso, nabiał
KWAS FOLIOWY Zapobiega uszkodzeniom płodu, zmniejsza ryzyk raka, chroni serce Zielone warzywa, fasola, szparagi, pełnoziarniste produkty, sok pomarańczowy
CHROM Reguluje przyswajanie cukru, obniża stężenie cholesterolu LDL i trójglicerydów Drożdże spożywcze, pieczywo pełnoziarniste, kasze i płatki, nerki wieprzowe, chude mięso, sery
CYNK Przyspiesza gojenie ran, wzmacnia układ odpornościowy Chude mięso, podroby, żółte sery, kiełki pszenicy, nasiona dyni i słonecznika, fasola
FOSFOR Ułatwia dostarczanie energii do komórek Mięso, podroby, ryby, drób, jaja, napoje gazowane
JOD Pobudza tarczycę do wytwarzania tyroksyny - hormonu regulującego przemianę materii Świeże ryby morskie, owoce morza, wodorosty, sól jodowana
MAGNEZ Wraz z witaminą K uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi Herbata, szpinak, produkty pełnoziarnistej mąki, orzechy, fasola, jagody, ananasy
MIEDŹ Ułatwia wykorzystanie żelaza do budowy nowych czerwonych krwinek Pełnoziarnisty chleb i płatki, orzechy, zielone warzywa liściaste, skorupiaki
MOLIBDEN Jest niezbędny dla właściwego wzrostu i rozwoju organizmu Rośliny strączkowe, całe ziarna zbóż, warzywa liściaste, mleko
POTAS Zapobiega nadciśnieniu tętniczemu, regulując ciśnienie krwi Suszone morele i śliwki, melony kantalupa, banany, sok pomarańczowy, koncentrat pomidorowy, szpinak, ziemniaki
SELEN Chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, wzmaga aktywności komórek obronnych organizmu Całe ziarna zbóż, skorupiaki, podroby, mięso, awokado, masło
WAPŃ Wzmacnia zęby i kości, zapobiega osteoporozie, jest niezbędny do prawidłowego przewodzenia impulsów erwowych Mleko, sery, jogurty, wzbogacony sok pomarańczowy
ŻELAZO Składnik hemoglobiny - barwika czerwonych krwinek, który dostarcza tlen do komórek Wątróbka, wołowina, baranina, zielone warzywa liściaste, rośliny strączkowe.

fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: witamina minerał zdrowie tabele witamin
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • i tyle w temacie [0]
    Bolek
    2009-06-28 16:49:23
    mitów o wartości owoców i warzyw
  • Zgłaszam niezgodę na powyższe w tabeli zestawienie. [0]
    dr Ewa Wodorost-Poszczypółka
    2009-01-11 22:59:27
    Ja jako doktor niejednokrotnie przehabilitowana w dziedzinie szeroko pojętej, chciałabym wyrazić swe głęboko sięgające tym artykułem rozczarowanie. Z moich ostatnio przeprowadzonych w licznych laboratoriach ojczystych i nie tylko eksperymentów ekologiczno-biodietetycznych, wysnułam dalekoidące, wielce, mych ponad wszelką wątpliwość wybitnych kolegów doktorów, zadziwiające wnioski, iż spożywanie kapusty białej (lac. Brassica oleracea L. conv. capitata) w połączeniu z jedoczesnym dwugodzinnym wizualnym obcowaniem z kolorem różowym, prowadzi do gwałtownego wzmożenia wchłaniania przez organizm ludzki witaminy K. Z poważaniem dr Ewa Wodorost-Poszczypółka
Zobacz także
Jak usunąć plamę z kawy?
Jak usunąć plamę z kawy?

Chcesz szybko wywabić kawową plamę? Oto sposoby!

jesienny niezbędnik
Jesienny niezbędnik, który pomoże ci przetrwać szarugę

W deszczowy, jesienny dzień warto mieć kilka gadżetów, które pomogą polepszyć samopoczucie.

jak usunąć tłustą plamę
Jak wywabić tłuste plamy?

Trudne plamy z oleju można wywabić kilkoma sposobami.

Polecamy
Brak zdjęcia
Antykoncepcja na wiosnę

Wiosna to dla ludzi młodych sezon szaleństw. Dzień staje się dłuższy – często organizuje się imprezy w plenerze czy wyjazdy we dwoje.

Ostatnio czytane
Brak zdjęcia
Antykoncepcja na wiosnę

Wiosna to dla ludzi młodych sezon szaleństw. Dzień staje się dłuższy – często organizuje się imprezy w plenerze czy wyjazdy we dwoje.

Popularne
spalanie kalorii
Spalanie kalorii

Liczba spalonych kalorii w ciągu 1 godziny wysiłku fizycznego.

witaminy
Witaminy i minerały

Najważniejsze witaminy i minerały Sprawdź, co jeść dla zdrowia, urody i dobrej kondycji!

Polecamy