Zdrowie - Kobieta

Akcja dokarmiania mózgu rozpoczęta

2006-03-15 00:00:00
 Zaczyna się najgorszy okres w życiu każdego studenta – SESJA, czyli ciągłe wertowanie stosu notatek i podręczników, bezsenne noce, a nade wszystko kucie, kucie, kucie.... Wielu z nas, w chwilach zwątpienia, nie raz przeklinało matkę naturę, że poskąpiła nam inteligencji i dlatego też wszystko nam tak ciężko 'wchodzi'. Niesłusznie... bo chociaż ilość neuronów mózgu jest ustalona przy urodzeniu, możliwości ich rozwoju przez całe życie wydają się być nieograniczone. Niezbędny jest jedynie odpowiedni trening intelektualny, oraz... prawidłowe odżywianie.

Jakie produkty powinniśmy spożywać, aby jak najwięcej energii dostarczyć naszemu umysłowi, a tym samym wpłynąć na jego wydajność, na nasze możliwości intelektualne oraz zdolność koncentracji?

Jednym z najważniejszych dla mózgu składników jest białko. Musimy jednak pamiętać, że istnieją dwa rodzaje białka, a ściślej mówiąc dwa aminokwasy w nim zawarte: tyrozyna i tryptofan. Pierwszy z nich, służy do wytwarzania związków, które sprzyjają bystrości, koncentracji i pamięci. Drugi natomiast powoduje senność i spadek sprawności umysłu. Dlatego też bardzo ważna jest kolejność spożywania tych aminokwasów. Jeśli czeka nas wysiłek intelektualny, posiłek powinniśmy zacząć od produktów zawierających tyrozynę, czyli od mięsa, ryb, drobiu, fasoli. Ryby należy jeść również dlatego, że zawierają olej omega-3, który hamuje powstawanie substancji, przyczyniających się do uszkadzania mózgu. Wspomniany wyżej tryptofan znajduje się m. in. w przetworach mlecznych i bananach.

Wydajność umysłu podnosi także glukoza, która dostarcza mu energii potrzebnej do wszystkich jego funkcji: myślenia, zapamiętywania, rozwiązywania problemów. Ważny jest jednak rodzaj węglowodanów jakie dostarczamy organizmowi. Korzystniej bowiem jest sięgać po węglowodany znajdujące się w owocach, warzywach czy produktach pełnoziarnistych, ponieważ w przeciwieństwie do cukrów prostych pochodzących ze słodyczy, produkty te dostarczają energii, która wystarczy nam na dłuższy czas. Warto też podzielić liczbę spożywanych posiłków na pięć, zamiast trzy. Pomoże to utrzymać stały poziom cukru w organizmie i uchroni nas przed spadkiem wydajności, a co się z tym wiąże – osłabieniem koncentracji.

Na pracę mózgu mają również wpływ różnorodne zioła, a wśród nich miłorząb, który przede wszystkim zwiększa dopływ tlenu do mózgu, co wpływa głównie na polepszenie pamięci krótkotrwałej, a także wzmocnienie koncentracji. Bardzo przydatny jest również żeń-szeń, wpływający pozytywnie na pamięć i wydajność umysłu. Ponadto dodaje on energii, pobudza krążenie krwi w mózgu, poprawia trawienie, a także zmniejsza podatność na stres i jego skutki.

Niezwykle ważne dla naszego mózgu są przeciwutleniacze, zwalczające wolne rodniki (są to elektrycznie naładowane atomy, wyrządzające szkodę narządom i układom organów w naszym organizmie). Do tych cennych składników można zaliczyć: coraz popularniejszy koenzym Q10 (znajdziemy go w orzechach, oliwie z oliwek, wołowinie, szpinaku czy tuńczyku), wspomniane już miłorząb i żeń-szeń, witaminy B1, B5, B6 i C oraz E, beta-karoten, a także cynk i selen.

Procesy myślowe usprawnia także lecytyna i cholina. Lecytyna jest niezbędna organizmowi do przenoszenia sygnałów w komórkach nerwowych oraz do wzmocnienia zewnętrznej otoczki nerwów. Cholina natomiast wykorzystywana jest do wytworzenia acetylocholiny, która bierze udział w przekazywaniu impulsów nerwowych. Lecytynę znajdziemy głównie w oleju sojowym, a cholinę w orzechach, jajkach, kiszonej kapuście, wątróbce, kiełkach pszenicy oraz produktach pełnoziarnistych.

Ponadto w czasie wzmożonego wysiłku umysłowego należy codziennie wypijać przynajmniej 2,5 litra płynów (najlepiej wody mineralnej, soków owocowych czy herbatek ziołowych), ponieważ pełnią one ważną rolę w procesie przewodzenia impulsów w układzie nerwowym. Również czarna herbata, zawierająca alkaloidy (substancje podobne do kofeiny) podwyższa sprawność umysłu i działa pobudzająco na cały organizm.

Z tak odżywionym umysłem i odrobioną pozytywnego myślenia możemy śmiało zmierzyć się z widmem SESJI. Powodzenia!

Monika Śliwa
(dlastudentki@dlastudenta.pl)
Słowa kluczowe: dokarmianie zdrowie mózg
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Na czym polegają szczepienia?
Na czym polegają szczepienia?

Sprawdź najważniejsze informacje dotyczące szczepionek i szczepień.

zalety picia wody
Woda to nuda? Te 3 fakty mogą przekonać cię do jej regularnego picia!

Odpowiednie nawodnienie jest kluczem do dobrego samopoczucia i zdrowia. Poznaj zalety picia wody!

trening w domu
Trenuj - gdzie chcesz i kiedy chcesz Warszawa

W każdych warunkach, nawet domowych, można ćwiczyć tak, jak się lubi, dbać o kondycję, smukłą sylwetkę czy też rozładować stres.

Polecamy
Choroba Hashimoto, a niedoczynność tarczycy. Czy to jest to samo?

Na to pytanie opowiada dr n. med. Katarzyna Kocbuch, dziekan Wydziału Fizjoterapii i Nauk o Zdrowiu Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.

Czym jest i dlaczego nie warto usuwać wypryskÃłw samodzielnie?
Trójkąt śmierci - poznaj niebezpieczne skutki wyciskania pryszczy!

Czym jest i dlaczego nie warto usuwać wyprysków samodzielnie?

Polecamy
Ostatnio dodane
Na czym polegają szczepienia?
Na czym polegają szczepienia?

Sprawdź najważniejsze informacje dotyczące szczepionek i szczepień.

zalety picia wody
Woda to nuda? Te 3 fakty mogą przekonać cię do jej regularnego picia!

Odpowiednie nawodnienie jest kluczem do dobrego samopoczucia i zdrowia. Poznaj zalety picia wody!

Popularne
spalanie kalorii
Spalanie kalorii

Liczba spalonych kalorii w ciągu 1 godziny wysiłku fizycznego.

Krwawienie po stosunku
Krwawienie po stosunku

Szczęśliwa po stosunku, masz wrażenie jakbyś znajdowała się w raju. Chciałoby się krzyknąć: Chwilo trwaj! Nic nie sprowadzi cię szybciej na Ziemie, jak fakt, iż ...

72 h po...
72 h po...

Co zrobić w sytuacji, gdy odbyłaś stosunek bez zabezpieczenia i obawiasz się zajścia w niechcianą ciążę?