Zdrowie - Kobieta

Dieta paleo - na czym polega?

Fakty, kontrowersje i efekty

2019-06-14 10:44:45

Dieta paleo, jak sama nazwa mówi, nawiązuje do paleolitu - pierwszego okresu epoki kamiennej. Nasi przodkowie prowadzili wtedy koczowniczy tryb życia. Zdobywali pożywienie polując i zbierając. Ich menu ograniczało się więc do mięsa, jaj, ryb, nasion, owoców i warzyw. Produkty te stały się fundamentem do opracowanego przez dr Lorena Cordaina sposobu odżywiania inspirowanego powrotem do korzeni. Sam naukowiec nie przypisuje sobie autorstwa, twierdząc, że diety tej nie wymyślił żaden człowiek, lecz natura.

Dieta

Co ciekawe, dieta jaskiniowa cieszy się popularnością nie tylko wśród osób odchudzających się i zwolenników takiego trybu życia, ale także zyskała uznanie niektórych lekarzy oraz dietetyków. Zaobserwowali oni korzyści z jej stosowania dla chorych przewlekle chociażby na celiakię. Z drugiej strony płyną głosy sprzeciwu od naukowców zarzucających, że paleo eliminuje z diety produkty ważne dla organizmu człowieka. Kto w takim razie ma rację?

Dieta paleo - zasady

Dieta paleo to dieta wysokobiałkowa, bogata w tłuszcze nasycone. Ponad 50% codziennych posiłków stanowi mięso. Tak duża ilość budzi wątpliwości, jednak przy zachowaniu odpowiednich proporcji innych produktów, nie powinna prowadzić do problemów zdrowotnych. Nie brak także tłuszczów roślinnych, które zawierają orzechy, ryby, olej kokosowy czy awokado. Z innych produktów wskazane są jaja, grzyby, warzywa (z pominięciem tych bogatych w skrobię) oraz znajdujące się na samym szczycie piramidy żywieniowej - owoce.

Jadłospis ogranicza natomiast zboża i całkowicie wyklucza produkty wysokoprzetworzone. Należy wyeliminować wszelkie konserwanty, barwniki czy substancje wzmacniające smak. Częstotliwość wykorzystywania olejów, soli i cukru powinna ulec zmniejszeniu, a nawet całkowitej redukcji. Na talerzu nie znajdziemy nabiału, roślin strączkowych, pieczywa, makaronu, ryżu, kaszy oraz orzeszków ziemnych. 

Jak wygląda kwestia alkoholu? Jaskiniowcy go nie znali, a więc jego picie nie jest zgodne z zasadami paleo. Przede wszystkim odpada piwo, gdyż jest produkowane ze słodu jęczmiennego. 

Co ważne, dieta ta nie ogranicza ilości spożywanych pokarmów, lecz wpływa na ich jakość.

Zalety diety paleolitycznej

Według dr Lorena Cordaina, do diety paleo ludzie są przystosowani genetycznie, a stosowanie jej ogranicza ryzyko chorób cywilizacyjnych. Badania naukowe na ten temat nie dają jednoznacznych wyników. Można natomiast zauważyć szereg innych zalet wynikających z jej stosowania.

Wyeliminowanie cukrów i tłuszczów rafinowanych jest zalecane każdemu, niezależnie od stosowanej diety. Podobnie zresztą ograniczenie soli pozytywnie wpłynie na gospodarkę wodną organizmu. 

Zalecane potrawy są sycące, bogate w błonnik i antyoksydanty. Mają niski indeks glikemiczny. 

Czy dieta paleo jest szkodliwa?

Oprócz licznych korzyści, warto zwrócić uwagę także na wady, które mogą się okazać kluczowe w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu diety. Na paleo nie mogą sobie pozwolić osoby z hiperglikemią, chorobami metabolicznymi oraz szeregiem innych dolegliwości. Niestety nawet osoby w pełni zdrowe, stosując ją, są narażone na hipercholesterolemię, nowotwór przewodu pokarmowego, jelita grubego lub prostaty, a także choroby nerek i wątroby. Zbyt duża ilość spożywanych ryb może prowadzić do zatrucia metalami ciężkimi.

Nieumiejętnie ułożony jadłospis oraz brak suplementacji z czasem będzie skutkować niedoborem składników mineralnych (głównie wapnia i magnezu), witaminy D3 oraz nadmiarem cholesterolu

Widoczne efekty

Dieta paleo nie jest dietą eliminacyjną, a rezultaty pojawiają się wraz z czasem. Już klika dni po rozpoczęciu diety poczujesz się lżejszy oraz mniej napuchnięty. Taki efekt gwarantuje ograniczenie spożywanej soli. Zamiast paleo wystarczy więc drobna korekta nawyków żywieniowych. Podobnie zresztą z chudnięciem - magiczne właściwości paleo to nic innego jak wyeliminowanie produktów przyczyniających się do tycia. Poza tym duże ilości białka w mięsie są pomocne w budowaniu masy mięśniowej. Warto więc pamiętać o regularnej aktywności fizycznej.

Kontrowersje

Dieta naszych przodków różniła się w zależności od miejsca ich zamieszkania i panującego tam klimatu. Do tej pory nie wiadomo, jak do końca wyglądało ich odżywianie, a dzisiejsze produkty znacznie odbiegają od tych, które były składnikami ich potraw. Dr Loren Cordain przeprowadził zaledwie kilka badań antropologicznych oraz analizę składu tkanki zębów. W zestawieniu z faktami historycznymi, ich wiarygodność traci na wartości.

Oczywiście wiele założeń paleo jest jak najbardziej słusznych i korzystnych dla zdrowia, jednakże ich restrykcyjność skutecznie powinna zniechęcać wszystkie osoby zainteresowane. O wiele lepszym rozwiązaniem jest zbilansowana dieta, zawierająca wszystkie grupy produktów z piramidy żywieniowej.

DD

fot. pixabay.com

źródło: apteline.pl, bonavita.pl

Słowa kluczowe: Dieta wysokobiałkowa, Jak schudnąć, Odżywianie
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Jak się bezpiecznie opalać na słońcu? Poznaj porady specjalisty!

Słońce może nam bardzo pomóc, ale też i bardzo zaszkodzić. Jak rozsądnie przebywać na słońcu? Dowiedz się, zanim sobie zaszkodzisz!

Choroba Hashimoto, a niedoczynność tarczycy. Czy to jest to samo?

Na to pytanie opowiada dr n. med. Katarzyna Kocbuch, dziekan Wydziału Fizjoterapii i Nauk o Zdrowiu Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.

Jazda na wrotkach - retro alternatywa dla biegania

Powraca moda na wrotki - dlaczego warto jej ulec?

Polecamy
Miesiąc z życia kobiety
Miesiąc z życia kobiety

Każdego dnia w kobiecym ciele rozgrywa się wiele zdarzeń, o których nawet nie mamy pojęcia. Hormony szaleją, temperatura ciała gwałtownie rośnie lub spada.

Zdrowy tryb życia – owocowa piramida odżywiania
Zdrowy tryb życia – owocowa piramida odżywiania

Zgodnie z zaleceniami prawidłowego żywienia, powinniśmy sięgać po owoce 2 razy dziennie w ilości ok. dwóch garści – niezależnie od pory roku.

Ostatnio dodane
Jak się bezpiecznie opalać na słońcu? Poznaj porady specjalisty!

Słońce może nam bardzo pomóc, ale też i bardzo zaszkodzić. Jak rozsądnie przebywać na słońcu? Dowiedz się, zanim sobie zaszkodzisz!

Choroba Hashimoto, a niedoczynność tarczycy. Czy to jest to samo?

Na to pytanie opowiada dr n. med. Katarzyna Kocbuch, dziekan Wydziału Fizjoterapii i Nauk o Zdrowiu Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.