Zdrowie - Kobieta

Higiena wzroku. Czyli jak dbać o oczy, aby lepiej widzieć?

2020-09-30 13:28:28

Oczy są narządem, który w dzisiejszych czasach jest mocno eksploatowany zarówno przez dzieci jak i dorosłych, z powodu dużej ilości czasu spędzanego na patrzeniu na bliskie obiekty, zwłaszcza ekrany telefonów, tabletów i komputerów. Niestety mało mówi się o jego higienie. Dopiero pogorszenie widzenia prowadzi do refleksji - jak rozwiązać problem? Wizyta u okulisty często kończy się dobraniem szkieł korekcyjnych. Jeśli nie dojdzie do zmiany nawyków w korzystaniu z narządu wzroku, z czasem konieczna jest wymiana okularów na mocniejsze i błędne koło słabnącego wzroku napędza się.

Kobieta pijąca kawę

Jakie nawyki osłabiają wzrok?

Główny nawyk to brak robienia przerw podczas patrzenia na bliskie obiekty.

Długotrwałe patrzenie na bliskie obiekty wiąże się z silnym napięciem mięśni uczestniczących w procesie widzenia i stopniowym ich usztywnianiem się. Kiedy mięśnie tracą swoją elastyczność dochodzi do pogorszenia widzenia. Jeśli bliskim obiektem długotrwałego patrzenia  jest ekran telefonu, tabletu lub komputera, to oczy są zmuszone do jeszcze większego wysiłku, wynikającego z potrzeby stabilizowania migającego obrazu. To prowadzi do nawyku "wgapiania się" w obiekt i osłabienia naturalnego odruchu mrugania powiekami.

Jakie objawy świadczą o narastającym napięciu mięśniowym w oczach?

  • Zmęczenie oczu
  • Suchość oczu
  • Nadwrażliwość na światło
  • Ogólne zmęczenie i drażliwość
  • Problemy ze skupieniem uwagi
  • Ból szyi i ramion

Na czym polega higiena wzroku?

Głównym sposobem higienicznego korzystania z narządu wzroku jest świadome dawkowanie wysiłku wzrokowego, czyli robienie przerw podczas patrzenia na bliskie obiekty. Wystarczą krótkie, ale częste przerwy, podczas których należy:

  • Rozluźnić mięśnie twarzy, szyi i karku.
  • Powoli mrugać powiekami.
  • Patrzeć w dal, np. przez okno, i przenosić spojrzenie z obiektów dalekich do bliższych i odwrotnie, z prawej strony na lewą i odwrotnie – „omiatając” wzrokiem otoczenie.
  • Poruszać oczami we wszystkich kierunkach… dół, góra, prawo, lewo, na skosy, dookoła.
  • Zamknąć oczy i zasłonić je szczelnie dłońmi, aby doświadczając ciemności mogły przez chwilę odpocząć.

Wyrobienie nawyku częstego odwracania głowy od bliskiego obiektu w celu "puszczenia" spojrzenia w dal, świadomego mrugania powiekami oraz ruszania oczami we wszystkich kierunkach to skuteczny sposób na utrzymanie i poprawę dobrego widzenia.

Ważne jest także to, aby czas na wypoczynek "po pracy" planować w taki sposób, żeby oczy mogły spontaniczne patrzeć w dal, w otwartą przestrzeń i doświadczać naturalnego światła.

ip

fot. zdjęcie z salonu Galeria Urody Agnieszka Ziółkowska (WZSP nr 2 Gdańsku)

Słowa kluczowe: Dbanie o oczy, zmęczenie wzroku, pogorszenie widzenia, Porady, WZSP nr 2 w Gdańsku
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
komfortowe materace Hilding Anders
Zadbaj o swój zdrowy sen, wybierając komfortowe materace Hilding Anders

Kiedy myślisz o materacu, chcesz, żeby był wygodny. Ale czy materac może być nowoczesny? Jak najbardziej!

Co jeść jesienią?
Wspomaganie odporności jesienią - oto co wzmacnia organizm!

Nie dajmy się zaskoczyć jesieni! Zobacz, o co uzupełnić dietę, aby zwiększyć wzmocnić układ odpornościowy!

Dbanie o oczy
Higiena wzroku. Czyli jak dbać o oczy, aby lepiej widzieć?

Poznaj podstawowe zasady, dzięki którym mniej zmęczysz sobie oczy.

Polecamy
Rumień(ce) zimą
Masz rumieńce zimą? Sprawdź czy to normalne i zdrowe

Obserwujesz zmianę koloru skóry na rękach i twarzy? Sprawdź czy to jest groźne dla zdrowia.

Jaki wpływ mają na nas media społecznościowe? - ciekawe wyniki badań

Zobacz, jakie są skutki codziennego używania portali społecznościowych.

Polecamy
Ostatnio dodane
komfortowe materace Hilding Anders
Zadbaj o swój zdrowy sen, wybierając komfortowe materace Hilding Anders

Kiedy myślisz o materacu, chcesz, żeby był wygodny. Ale czy materac może być nowoczesny? Jak najbardziej!

Co jeść jesienią?
Wspomaganie odporności jesienią - oto co wzmacnia organizm!

Nie dajmy się zaskoczyć jesieni! Zobacz, o co uzupełnić dietę, aby zwiększyć wzmocnić układ odpornościowy!

Popularne
spalanie kalorii
Spalanie kalorii

Liczba spalonych kalorii w ciągu 1 godziny wysiłku fizycznego.

Krwawienie po stosunku
Krwawienie po stosunku

Szczęśliwa po stosunku, masz wrażenie jakbyś znajdowała się w raju. Chciałoby się krzyknąć: Chwilo trwaj! Nic nie sprowadzi cię szybciej na Ziemie, jak fakt, iż ...

72 h po...
72 h po...

Co zrobić w sytuacji, gdy odbyłaś stosunek bez zabezpieczenia i obawiasz się zajścia w niechcianą ciążę?