Fitness - Kobieta

Polacy coraz częściej stawiają na sport

2013-11-20 16:02:02

Dwie trzecie Polaków deklaruje, że uprawiało sport bądź ćwiczyło w ciągu ostatniego roku, a 40% spośród nich robiło to regularnie. Pomimo, że wynik nie jest jeszcze rewelacyjny, cieszy zarówno wzrost zainteresowania aktywnością fizyczną, jak i motywy, które nami kierują - ćwiczymy dla zdrowia, przyjemności i lepszego samopoczucia.

Pozytywna zmiana postrzegania aktywności fizycznej obserwowana jest od lat 90. Każdego roku przybywa osób, które deklarują przynajmniej okazjonalne uprawianie sportu. Powstają nowe siłownie, kluby fitness oraz kompleksy sportowe, gdzie w jednym miejscu można zarówno pobiegać na bieżni, wziąć udział w grupowych zajęciach aerobowych, jak i popływać w basenie. Uprawianie sportu jest modne, podobnie jak zgrabne, wysportowane ciało.

Praktycznie co roku różne instytucje przeprowadzają badania, na podstawie których można śmiało stwierdzić, że coraz więcej osób stara się uprawiać sport. Najnowsze badanie przeprowadzone w sierpniu tego roku przez CBOS pokazało, że 66% Polaków uprawia sport.  Większość, bo aż 70% robi to dla zdrowia, 61% dla przyjemności, a 47% dla lepszego samopoczucia, żeby odreagować stres i być w dobrej formie.

Jednak co z tymi, którzy nie ruszają się prawie wcale? Grupa osób, które sporadycznie uprawiają sport jest w dalszym ciągu bardzo duża ? w tym roku to aż 26% Polaków. Dla porównania, w badaniu przeprowadzonym w 2002 roku do nieuprawiania sportu przyznawało się prawie 60 % społeczeństwa. Więc, pomimo, że tegoroczny wynik wydaje się być optymistyczny, to niestety przybywa osób cierpiących na choroby cywilizacyjne: choroby wieńcowe, otyłość, depresję. Specjaliści alarmują, że problemy dotykają również najmłodszych - rośnie liczba otyłych dzieci i nastolatków, a głównymi przyczynami są nieprawidłowe odżywianie, brak ruchu i stres.

Taki trend zauważalny jest w całej Unii Europejskiej - mówi Krzysztof Bieniak z firmy Midland. Z badań wynika, że już 50% obywateli UE ma problemy z nadwagą, a wśród nich przybywa osób otyłych. Chociaż dane są wymowne, tylko 38 % Europejczyków wskazuje nadwagę, siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej, jako główne powody swojej kondycji fizycznej. Uprawianie sportu deklaruje jedna trzecia ludności Unii Europejskiej, dlatego otyłość staje się jednym z priorytetów w programie krajów europejskich. Lekarze specjaliści i entuzjaści sportu na każdym kroku przypominają, że regularna aktywność fizyczna nie tylko pomaga poprawić stan zdrowia i własnej satysfakcji, ale także przyczynia się do rozwoju relacji społecznych i obniża poziom stresu - dodaje Bieniak.

Aktywni ludzie rzadziej chorują
Niejednokrotnie zostało już dowiedzione, że umiarkowana aktywność fizyczna jest wręcz zbawienna dla ludzkiego organizmu. Niweluje zmęczenie, bóle pleców, choroby stawów, obniża ryzyko zachorowania oraz dolegliwości związane z astmą, cukrzycą oraz chorobami przewlekłymi wszystkich grup wiekowych. U mężczyzn obniża ryzyko występowania problemów z erekcją.

Na stres najlepszy sport
Sport to jedna z najtańszych i najbardziej skutecznych metod walki ze stresem. Pozwala oderwać się od codziennych problemów, zredukować napięcie fizyczne i psychiczne - mówi przedstawiciel marki Midland. Wykonywanie określonych ruchów ma olbrzymi wpływ na poprawę kondycji psychicznej, a odpowiednie sterowanie oddechem daje możliwość wyciszenia i odprężenia. Oprócz regularnych spacerów i pływania, takie efekty dają bardzo popularne w Polsce metody zaczerpnięte z Dalekiego Wschodu ? joga i pilates. Oprócz dyscyplin pozwalających na wyciszenie i relaks, wiele osób decyduje się na sporty walki oraz sporty ekstremalne. Tego typu aktywność pozwala na wyładowanie negatywnych emocji, uczy umiejętności samokontroli oraz daje możliwość poznania własnego ciała - dodaje Bieniak, prywatnie instruktor Krav maga.
 
Stwierdzenia te poparte są także badaniami. W raporcie opublikowanym w British Journal of Sports Medicine, pokazano związek między aktywnością psychiczną i fizyczną. 19 tys. osób, mężczyzn i kobiet, notowało każdy rodzaj wykonywanych ćwiczeń, od chodzenia do sportu, od ogrodnictwa do prac domowych. Określano także ich częstotliwość i intensywność. Badania wykazały, że już 20 minut aktywności ruchowej na tydzień, pozwala obniżyć poziom stresu.
Jak podaje Mark Hamer, badacz z Zakładu Epidemiologii Uniwersytetu Londyńskiego, bycie aktywnym pomaga radzić sobie ze stresem. Warto trzymać się obecnych wytycznych, które sugerują co najmniej 30 minut umiarkowanych i intensywnych ćwiczeń, pięć razy w tygodniu. Regularne uprawianie sportu poprawia samopoczucie fizyczne i emocjonalne oraz w znacznym stopniu zmniejsza objawy depresji.

ip

Słowa kluczowe: polacy uprawianie sportu aktywnośc statystyki
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
maty do jogi
Mata do jogi - jak wybrać dobrze?

Czym różnią się maty do jogi, jaka powinna być jej grubość i jak dobrać ją do rodzaju jogi, którą uprawiamy?

Zobacz jakie są wady i zalety cheat day.
Cheat day na diecie. Czy warto go stosować?

Zobacz, jakie są wady i zalety cheat day!

Active Woman Recepcja
Zbliża się lato. Zadbaj o siebie! Kraków

Zapraszamy do Studia Active Woman, które mieści się w samym sercu krakowskiego Podgórza.

Polecamy
Hantle kuliste – zabawa z ciężarami
Hantle kuliste – zabawa z ciężarami

Jeśli zależy Ci na poprawie siły i smukłości mięśni, a jednocześnie męczy Cię monotonia treningu siłowego, sprawdź, co do zaoferowania mają hantle Kettlebell.

reklama Marzysz o karnawale w Rio?
Marzysz o karnawale w Rio?

Pure Jatomi Fitness zaprasza 30 stycznia 2014 roku na Karnawał Rio!

Ostatnio dodane
maty do jogi
Mata do jogi - jak wybrać dobrze?

Czym różnią się maty do jogi, jaka powinna być jej grubość i jak dobrać ją do rodzaju jogi, którą uprawiamy?

Zobacz jakie są wady i zalety cheat day.
Cheat day na diecie. Czy warto go stosować?

Zobacz, jakie są wady i zalety cheat day!

Konkurs Ziaja