Na rzeczy - Kobieta

Polki coraz świadomiej kupują w Internecie

2013-05-16 15:16:40

Liczba kobiet kupujących w sieci rośnie z roku na rok, a coraz więcej Polek, również tych nieco starszych, przekonuje się do zakupów w e-sklepach. Ponadto, coraz częściej Polki wybierają produkty w realu, by następnie kupić je w sieci. Mówi się także, że są lepszymi klientami niż mężczyźni, w głównej mierze dlatego, że kupują częściej i więcej wydają na jednorazowe zakupy. Serwis Ceneo.pl już po raz trzeci sprawdził to i przygotował raport na temat kobiecych zakupów w Internecie.

Kim jest typowa polska e-konsumentka?
Typowa kupująca on-line jest  młoda, mieszka w dużym mieście – powyżej 500 tys. mieszkańców i ma wyższe wykształcenie. Tak wynika z kwietniowego badania Ceneo.pl przeprowadzonego na grupie prawie 1600 respondentów, z czego Panie stanowiły blisko 56% (łącznie ok. 890 respondentek). Wśród nich największą grupę tworzyły te w przedziale wiekowym między 21 a 40 rokiem życia – łącznie aż 57,3%. Ponadto, prawie 1/4 internautek (24,5%) pochodzi z dużych miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz jest w związku małżeńskim i ma dzieci - aż 41%. Wśród ankietowanych były też i Panie będące w związku małżeńskim, jednakże nie mających jeszcze dzieci - 17% ankietowanych. Z badania wynika także, że osoby, które ukończyły studia wyższe magisterskie stanowią największą grupę kupujących online – 38,5%. Natomiast osoby z wykształceniem gimnazjalnym (4,9%) i zasadniczym zawodowym nie przekroczyły łącznie 11% badanych. – 6%. Dodatkowo zaledwie 7,9% kobiet zadeklarowało, że nie kupuje wcale w Internecie. Te, które to robią decydują się na to kilka razy w roku (55,3% ankietowanych) lub nawet kilka razy w miesiącu (32,7%). Natomiast są i takie miłośniczki zakupów w sieci, które decydują się na to nawet kilka razy w tygodniu (2,9%).

Czego szukają i co kupują kobiety w Internecie?
Polki zapytane o to, czego najczęściej poszukują w Internecie wskazały na takie kategorie jak: Odzież, obuwie, dodatki (76% ankietowanych), Dom i wnętrze (44,5%), Zdrowie i uroda (43,7% ) oraz Książki i muzyka (39%) i Dla dziecka (33%). Można zauważyć zdecydowaną korelację między tym, czego Polki szukają w sieci, a  tym co faktycznie kupują. Jeśli już znajdą w sieci produkty, których szukały, podobają się im i są w dobrej cenie, to decydują się na ich zakup. Przeprowadzone w kwietniu badanie Ceneo.pl wskazuje, że zdecydowana większość kobiet (56,7%) w Internecie kupuje właśnie ubrania i buty.

Potwierdzają to również dane popularności tej kategorii w całej porównywarce. W pierwszym kwartale tego roku w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 59% wzrosła jej popularność. Ten sam trend można zauważyć w kategorii biżuteria i zegarki, w której wzrost był o 30%. Do najpopularniejszych i najczęściej poszukiwanych modowych produktów wśród Pań są sukienki, marynarki i żakiety oraz przeróżne rodzaje butów. – Polki w sklepach internetowych poszukują głównie modnych ubrań, a jednocześnie innych niż te, które można kupić w sieciowych butikach. Z roku na rok coraz więcej klientek odwiedza nasz sklep internetowy, widać, że coraz odważniej ubierają się w Internecie - mówi Milena Bieńkowska, właścicielka sklepu MagiaSzafy.pl, stylistka. Zwracają wtedy przede wszystkim na ich wygląd (w tym fason, kolor, materiał, z którego są wykonane), czytają porady pozwalające im określić, czy dana rzecz pasuje do ich sylwetki, w dalszej dopiero kolejności kierują się ceną – dodaje.

W czołówce najczęściej kupowanych produktów w Internecie uplasowały się również kosmetyki, w tym perfumy, na które wskazało 37,5%. Całkiem podobny odsetek Pań, w tym przypadku nieco prawie 34% ankietowanych, decyduje się na zakup książek i płyt CD w sieci. Porównywalnie wysoki procent kobiet (33,3% ankietowanych) wybiera podczas e-zakupów artykuły do domu i wnętrz, a na sprzęt sportowy decyduje się jedynie 8,9% ankietowanych Polek.  Sprzęt elektroniczny, typu laptopy, telefony komórkowe czy komputery, wybiera i kupuje niewiele ponad 8,6% respondentek. Podczas gdy ankietowani Panowie, w ponad 60% wskazali na Komputery jako kategorię najczęściej przez nich odwiedzaną. Natomiast, na pytanie co najczęściej kupują w sieci, wskazali, w odróżnieniu od Pań,  na sprzęt RTV i AGD (53,6%) oraz na książki i płyty CD 31,2%. Co może być ciekawe, wśród pozostałych odpowiedzi, poza tymi wskazanymi w ankiecie, najczęściej padały artykuły zoologiczne w przypadku Pań i artykuły motoryzacyjne w grupie Panów.

Czego nadal kobiety obawiają się kupować w sieci?
Liczba polskich amatorów wirtualnego shoppingu wzrasta z dnia na dzień. W sieci kupujemy już prawie wszystko, a co za tym idzie, zmienia się też popularność poszczególnych kategorii. Produkty, które tylko z pozoru wydają się być trudne do kupienia w Internecie, okazują się tymi, które także znajdują swoich zwolenników. Jednakże nadal w ofertach sklepów internetowych są i takie, które wzbudzają większe obawy wśród kupujących. Internautki zapytane o to, czego raczej nie kupiłyby w sklepie internetowym w znacznej większości wskazały na leki - prawie 60% ankietowanych. W zeszłym roku w podobnym badaniu największy odsetek internautek bała się kupować żywność (36,5%). Ponadto, nadal spora liczba Polek ma obawy przed kupowaniem butów (35,8% ankietowanych). W zeszłorocznym badaniu, 74% respondentów zapytanych o to, dlaczego nie kupuje odzieży i butów w sieci wskazała, że obawia się, iż nie dopasuje odpowiedniego rozmiaru.

Kobiety lubią kupować dla innych
Mówi się, że zakupy są domeną kobiet. Spędzają one w sklepach znacznie więcej czasu niż mężczyźni, a godzinami potrafią przeglądać, porównywać, dopasowywać i kupować produkty. Dla wielu z nich to nie tylko obowiązek, ale i forma spędzania wolnego czasu, często kojarzona z przyjemnymi emocjami. - Zaryzykuję stwierdzenie, że kobiety dość znacząco różnią się od mężczyzn jeśli chodzi o podejście do zakupów online, ze szczególnym uwzględnieniem zakupów odzieży i obuwia. Kobiety bardziej identyfikują się z marką, są bardziej skore do wyrażania pochwał pod adresem sprzedawcy. Więcej czasu spędzają na zakupach. Widzimy to choćby po takich parametrach jak czas wizyty, liczba odsłon, liczba oglądanych opisów czy filmów produktowych, a także czas spędzany na stronie poszczególnych produktów. Kobiety zdecydowanie bardziej nastawione są na zakupy nowości, w tym przypadku często przestają zwracać uwagę na cenę produktów – komentuje Wojciech Tomaszewski, Dyrektor ds. Marketingu i E-commerce, Answear.com.

Kobiety poza tym, że lubią kupować nowe rzeczy dla siebie, bardzo chętnie udają się do e-sklepu na zakupy dla swoich najbliższych. Nieco ponad 91% pytanych Polek w badaniu Ceneo.pl wskazało, że kupuje zawsze coś dla siebie, a dodatkowo aż ponad 42,3% dla swoich dzieci i kolejne 38,8% dla swoich partnerów.

Kobiety kupują z głową
Mówi się, że kobiety dużo wydają na swoje modowe zachcianki, a tymczasem jak wynika z badania przeprowadzonego wśród użytkowników Ceneo.pl, Polki nie lubią przesadzać w swoich wydatkach podczas jednorazowych zakupów. Znaczna większość z nich (ponad 54% badanych) podczas takich zakupów ubrań, butów czy dodatków nie wydaje więcej niż 300 zł. Blisko co trzecia z Pań (34,2%), nie wydaje na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków kwoty większej niż 100 zł. Zaledwie 1,7% badanych Pań wskazało, że na jednorazowe zakupy wydaje powyżej 1000 zł.  

Coraz więcej Polek wie, że w Internecie mogą kupować produkty w niższych cenach. Są również coraz bardziej świadomymi konsumentkami: porównują ceny produktów, zwracają uwagę na wiarygodność e-sprzedawców, a to jest niezwykle cenne w tak zwanym „smart shoppingu”. Jego idea polega na umiejętności wyszukiwania okazji cenowych, tańszych produktów i zakupach produktów o dobrej jakości w niższej cenie. Aż ponad 84,6% pytanych Polek wskazało, że to właśnie niższa cena niż w tradycyjnym sklepie skłania je do zakupów w sklepach internetowych. Zapytane o to, co ma dla nich szczególne znaczenie kiedy kupują ubrania i buty, Panie wskazały również, że, opinie innych kupujących (64,1%) i dokładne opisy produktów (60,9% pytanych). Prawie połowa Polek  zwraca także uwagę na szybki termin realizacji zamówienia (48,5%). Wyniki tegorocznego badania potwierdzają zatem , że Polki coraz częściej decydują się na zwane „mądre, przemyślane kupowanie”. Biorąc pod uwagę fakt, że średnia oszczędność dzięki zakupom w Internecie wynosi około 25%, całkowicie zrozumiałe jest stale rosnące zainteresowanie Polek tą formą kupowania. Tendencję tę można również zauważyć w ilości użytkowników porównywarki, z roku na rok przybywa kobiet doceniających ich właściwości. Jeszcze w lutym 2012 kobiety stanowiły 2 mln wśród wszystkich użytkowników Ceneo.pl, podczas gdy już w tym roku liczba ta oscyluje w granicach 2,4 mln.

– Badania dotyczące postaw finansowych systematycznie potwierdzają, że Polacy, w tym Polki, oszczędzanie z całym przekonaniem popierają, ale rzadko kiedy wdrażają w życie. Paradoksalnie jednak pewnych przejawów walki z rozrzutnością coraz częściej można się doszukać właśnie na polu zakupowych łowów. Po dwóch minionych dekadach mnożących się na rynku i nabywanych garściami produktów, dziś jedną nogą wchodzimy w erę konsumenta 2.0, przebierającego w ofertach, nie chcącego przepłacać, ważącego relację ceny do jakości. Te coraz bardziej świadome postawy rozwijają się na gruncie nowych technologii i nowych idei, wobec których kobiety zawsze były otwarte. Porównują więc ceny towarów w Internecie, korzystają z programów lojalnościowych i odważniej sięgają po niemarkowe zamienniki. Tym samym, zwłaszcza gdy mowa o większych wydatkach, dłużej, ale i dokładniej przygotowują się do decyzji o zakupie – komentuje Malwina Wrotniak, analityk serwisu Bankier.pl.

Jak zatem wynika z najnowszego badania Ceneo.pl, Polki lubią kupować w Internecie, najchętniej odzież, obuwie, dodatki oraz kosmetyki i artykuły do domu. Robią to na pewno kilka razy w roku. Nadal jeszcze obawiają się zakupów leków i żywności w Internecie. Kupują dla siebie i najbliższych, a na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków nie wydają więcej niż 300 zł. Głównym zaletami sklepów internetowych są dla nich atrakcyjne ceny oferowanych produktów, ale kiedy kupują ubrania, buty i dodatki równie ważne są dla nich opinie innych kupujących, dokładne opisy produktów i szybki czas realizacji zamówienia.

ip

Słowa kluczowe: zakupy internetowe polki statystyki badania
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
markizy balkonowe
Jak osłonić balkon? Przygotuj przestrzeń na lato

Przedstawimy Wam kilka sprawdzonych sposobów!

5 powodów, dla których warto czekać na jesień

Poznaj powody, dla których można lubić jesień i dowiedz się, w jaki sposób można produktywnie wykorzystać ten czas.

baleriny damskie
Jak rozciągnąć baleriny?

Chodzenie w zbyt ciasnych butach może być prawdziwą udręką, a nawet prowadzić do problemów zdrowotnych.

Polecamy
Zalety pisania listów

Sprawdź dlaczego nadal warto je pisać!

Czy biżuteria to dobry prezent dla faceta?

Przeczytaj, zanim zdecydujesz się na zakup biżuterii dla niego.

Polecamy
Ostatnio dodane
markizy balkonowe
Jak osłonić balkon? Przygotuj przestrzeń na lato

Przedstawimy Wam kilka sprawdzonych sposobów!

5 powodów, dla których warto czekać na jesień

Poznaj powody, dla których można lubić jesień i dowiedz się, w jaki sposób można produktywnie wykorzystać ten czas.

Popularne
spalanie kalorii
Spalanie kalorii

Liczba spalonych kalorii w ciągu 1 godziny wysiłku fizycznego.

Krwawienie po stosunku
Krwawienie po stosunku

Szczęśliwa po stosunku, masz wrażenie jakbyś znajdowała się w raju. Chciałoby się krzyknąć: Chwilo trwaj! Nic nie sprowadzi cię szybciej na Ziemie, jak fakt, iż ...

72 h po...
72 h po...

Co zrobić w sytuacji, gdy odbyłaś stosunek bez zabezpieczenia i obawiasz się zajścia w niechcianą ciążę?