Sztuka organizacji czasu
2010-11-16 22:38:58Z zazdrością patrzysz na Basię, która studiuje na twoim kierunku, pracuje dorywczo na pół etatu, chodzi na basen dwa razy w tygodniu i w między czasie uczy się hiszpańskiego. Basia ma chłopaka i bogate życie towarzyskie, co tydzień recenzuje ci przebieg ostatniej imprezy. I co najważniejsze, nie wygląda na przemęczoną i rozżaloną!
To niemożliwe, skąd ona ma na to wszystko czas? Myślisz z zazdrością. Wszystko jest możliwe, twoja koleżanka po prostu nauczyła się sztuki organizowania czasu. Potrafi zarządzać swoim dniem i ma czas na obowiązki i przyjemności. Oto kilka sposobów jak radzić sobie z natłokiem zajęć i nie zwariować:
1. Ustaw sobie cele.
Żeby wiedzieć jak zorganizować czas musisz wiedzieć co chciałabyś robić. Ważniejsze jest dla ciebie życie towarzyskie, praca a może nauka? Określ ile czasu chcesz poświęcić na dane czynności. Nie zapomnij zarezerwować kilkanaście minut dziennie na nieprzewidziane wydarzenia.
2. Deleguj zadania.
Nie rób wszystkiego sama. Organizujesz imprezę? Rozdziel zadania znajomym. Nie wyrabiasz się z rachunkami? Złóż stałe zlecenia w banku. Wokół nas jest dużo możliwości więc nie zamykajmy się w sobie.
3. Korzystaj z osiągnięć technicznych.
Internet to świetny sposób na zaoszczędzenie czasu. Zakupy online z dowozem do domu, płacenie rachunków, rezerwacja miejsc i biletów, plotki ze znajomymi a nawet wirtualna randka! To wszystko możesz zrobić bez wychodzenia z domu!
4. Nie odkładaj nic na później.
Przyjmij jedną zasadę. Co jest do zrobienia dziś, nie odkładaj na jutro. Jeśli możesz coś zrobić w dwie minuty, zrób to natychmiast. Dzięki temu nie będziesz zalegać z mnóstwem spraw do załatwienia i zlikwidujesz chaos wokół siebie.
5. Wykorzystuj każdą wolną chwilę.
Ile czasu tracisz jadąc tramwajem lub pociągiem? Wykorzystaj ten czas na komunikowanie się ze znajomymi, czytanie książki, przeglądanie poczty czy naukę. W ten sposób wykorzystasz każdą minutę w ciągu dnia.
6. Naucz się robić kilka rzeczy jednocześnie.
Kiedy robisz obiad, zacznij sprzątać mieszkanie. Podczas filmu można zrobić manicure lub nałożyć maseczkę. Zamiast umawiać się z jedną koleżanką, zaproś całą paczkę do siebie. Oczywiście ta zasada nie dotyczy wszystkich sytuacji. Wiele czynności tj. nauka wymagają całkowitego skupienia.
7. Załatwiaj sprawy hurtowo.
Kiedy idziesz na zakupy zrób listę i kup wszystkiego po kilka sztuk. Unikniesz częstego biegania po sklepach. Planujesz wizytę u dentysty, dermatologa i badania kontrolne? Umów wszystkich lekarzy na jeden dzień.
8. Prowadź organizer.
Rzadko kto potrafi zapamiętać wszystkie sprawy w ciągu dnia. Załóż organizer i zapisuj w nim wszystko co masz do zrobienia. Unikniesz niepotrzebnych przykrości związanych z zaległymi sprawami.
9. Wystrzegaj się „pożeraczy czasu”.
Najwięcej czasu tracimy na nic niezrobieniu. Oglądasz telewizor mimo, że nic ciekawego nie leci? Przeglądasz trzeci raz tą samą gazetę? To typowe czynności, które zabierają nam czas. Pozbądź się tego szkodliwego nałogu a zyskasz wiele dodatkowych minut.
Pamiętajmy, że czas jest bezcenny. Wie o tym każdy komu go brakuje. Są ludzie, którzy potrafią zrobić wszystko, którym nigdy się nie spieszy, a mimo to i tak wszędzie zdążają. Są ludzie, którzy codziennie prowadzą intensywne życie towarzyskie a ich praca na tym nie cierpi. Oni wszyscy potrafią konstruktywnie wykorzystać każdą chwilę w ciągu dnia. Kontrola nad czasem jest kluczem do sukcesu i szczęśliwego życia.
Anna Kańciurzewska
(anna.kanciurzewska@dlastudenta.pl)