Fitness - Kobieta

Techniki relaksacyjne dla ducha i ciała

2009-06-15 13:55:53
 Odpręż się! Tylko jak? Oto krótki przegląd najpopularniejszych technik relaksacyjnych, które zapewniają lepsze samopoczucie i pomagają odnaleźć ścieżkę do wewnętrznej harmonii.

Joga
Swoje korzenie ma w magicznych Indiach i jest częścią tradycyjnej indyjskiej sztuki leczniczej – ajurwedy. Indyjskie słowo joga pochodzi od „yui” i oznacza w przenośnym znaczeniu „połączenie, zjednoczenie.” Poprzez połączenie przeciwnych prądów energii w ludzkim ciele powinno się osiągnąć stan wewnętrznej równowagi. Joga łączy płynne ruchy (tak zwane asany) z ćwiczeniami oddechowymi (parnajama) i głębokim odprężeniem. Do spokojniejszych form należy np. hatha-joga, bardziej dynamiczne to m. in. power – i ashtanga –joga. Przy tych formach asany są znacznie silniejsze, co wpływa na kształtowanie mięśni.

Joga przynosi odprężenie, poprawia ogólną kondycję, wspomaga przemianę materii, wzmacnia kręgosłup oraz ścięgna i pomaga przy problemach ze snem. Nie jest bardzo wymagającą techniką i można nauczyć się jej w każdym wieku. Nie potrzeba żadnych specjalistycznych sprzętów, najważniejsze jest spokojne miejsce do ćwiczeń. Najlepiej zacząć oczywiście od kursu u wykwalifikowanego instruktora. Kto raz opanuje poszczególne ćwiczenia, może ćwiczyć gdzie i kiedy tylko zechce.

Qigong
Qigong oznacza pracę energii: poprzez regularne ćwiczenia uczymy się kontroli i wzmacniania wewnętrznego strumienia energii życiowej (Qi). Punktem ciężkości jest tutaj powtarzanie ćwiczenia, co wielu osobom zaczynającym swoją przygodę z Qigong wydaje się monotonne. Płynne ćwiczenia oddechowe mają za zadanie połączyć umysł, ciało i duszę w jedną całość. Różne szkoły Qigong’u bazują na taoizmie, buddyzmie, filozofii Yin i Yang i tradycyjnej medycynie chińskiej. Rozróżniamy dwa typy ćwiczeń : „wewnętrzne” dla krwi, pulsu, oddychania i organów wewnętrznych oraz ćwiczenia „zewnętrzne” dla szkieletu, ścięgien, mięśni i skóry. Qigong najlepiej trenować na świeżym powietrzu. Regularny trening reguluje ciśnienie krwi i pomaga w rekonwalescencji po chorobach i operacjach. Pomaga przy trudnościach w zasypianiu, tinnitusie (dzwonienie w uszach), wzmacnia kręgosłup i poprawia postawę ciała.

Nadaje się dla osób w każdym wieku. Ćwiczenia wykonuje się – w zależności od formy – na leżąco, na siedząco, na stojąco lub też w trakcie chodzenia. Przy wszystkich ruchach należy koncentrować się na regularnym, głębokim oddechu.

Tai chi
Właściwie tai chi chuan. Pochodzi z Chin i bazuje na taoizmie. Tai chi oznacza ”najwyższą zasadę” i ma za zadanie doprowadzić do jedności duszy, ciała i umysłu. Ruchy mają swoje korzenie wprawdzie w sztukach walki, są jednak wolne, relaksujące i płynne – koniec jednego ruchu jest zarazem początkiem drugiego. Permanentne przenoszenie ciężaru ciała składa się na jeden zbiorczy ruch. Przy tym trenuje się techniki oddechowe, które sterują przepływem energii „chi”. Najważniejsze w tai chi jest wzmocnienie wewnętrznej siły życiowej, a jego działanie zdrowotne jest szczególnie pomocne przy chorobach psychosomatycznych. Tai chi podnosi także odporność organizmu, pomaga w redukcji napięcia spowodowanego stresem, poprawia równowagę i trawienie, wzmacnia ścięgna. Technika przeznaczona dla kobiet i mężczyzn w każdym wieku, również dla osób z nadwagą. Pozytywne działanie tai chi widać jednak tylko wtedy, gdy ćwiczenia wykonywane są poprawnie i regularnie.

Małgorzata Dudek
Słowa kluczowe: joga, tai chi, qigong, relaksacja, oddech
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • pilates [0]
    lidka
    2010-10-18 11:43:20
    Sluchajcie ,ja do tego wszystkiego dołozyłabym jeszcze zajęcia z pilatesa. Zdecydowanie polecam własnei tym którzy nie przepadaja ja spoceniem sie na siłowni.Mozna spokojnie powiedziec ze sa to ćwiczenia dla duszy i ciała. I oczywiście wazne jest tez to gdzie na takie zajęcia sie wybierzemy.Ja polecam to miejsce,gdzie techniki pilatesa mozna uczyć sie od japonki Yo Sakai www.jestem.info.pl/
Zobacz także
Joga
Joga w domu, czyli jak zacząć trenować podczas kwarantanny?

Zobacz, jakie korzyści niesie ze sobą ćwiczenie jogi w domu.

Fitnessowa rewolucja, czyli jak trenerzy na Youtubie pomogą ci uzykać wymarzoną sywetkę

Pragniesz schudnąć, ale nie chcesz iść na siłownie? Z ich pomocą zrzucisz zbędne kilogramy w domu!

maty do jogi
Mata do jogi - jak wybrać dobrze?

Czym różnią się maty do jogi, jaka powinna być jej grubość i jak dobrać ją do rodzaju jogi, którą uprawiamy?

Polecamy
maty do jogi
Mata do jogi - jak wybrać dobrze?

Czym różnią się maty do jogi, jaka powinna być jej grubość i jak dobrać ją do rodzaju jogi, którą uprawiamy?

Fitnessowa rewolucja, czyli jak trenerzy na Youtubie pomogą ci uzykać wymarzoną sywetkę

Pragniesz schudnąć, ale nie chcesz iść na siłownie? Z ich pomocą zrzucisz zbędne kilogramy w domu!

Ostatnio dodane
Joga
Joga w domu, czyli jak zacząć trenować podczas kwarantanny?

Zobacz, jakie korzyści niesie ze sobą ćwiczenie jogi w domu.

Fitnessowa rewolucja, czyli jak trenerzy na Youtubie pomogą ci uzykać wymarzoną sywetkę

Pragniesz schudnąć, ale nie chcesz iść na siłownie? Z ich pomocą zrzucisz zbędne kilogramy w domu!

Konkurs Ziaja
Popularne
spalanie kalorii
Spalanie kalorii

Liczba spalonych kalorii w ciągu 1 godziny wysiłku fizycznego.

Krwawienie po stosunku
Krwawienie po stosunku

Szczęśliwa po stosunku, masz wrażenie jakbyś znajdowała się w raju. Chciałoby się krzyknąć: Chwilo trwaj! Nic nie sprowadzi cię szybciej na Ziemie, jak fakt, iż ...

72 h po...
72 h po...

Co zrobić w sytuacji, gdy odbyłaś stosunek bez zabezpieczenia i obawiasz się zajścia w niechcianą ciążę?