Zdrowie - Kobieta

Wspierające myśli, czyli jak mówić do siebie dobrze?

2022-11-24 08:24:05

"Ale jestem głupia!" - z pozoru niewinny, zwykły tekst, który dosyć często nasuwa się nam na język. Jak się jednak okazuje, słowa i myśli, które kierujemy do siebie, mają silne oddziaływanie na naszą psychikę. Oczywiście, nie zawsze jesteśmy tego świadomi. To, w jaki sposób mówimy i myślimy o sobie, wpływa także na naszą percepcję rzeczywistości. Relacja z własnym "ja" jest zatem kluczowa - powinniśmy doceniać się nie tylko czynami, ale i słowami.

Zobacz też: Świąteczne zakupy w czasach inflacji - jakich błędów należy unikać?

Wspierające myśli, czyli jak mówić do siebie dobrze?Dlaczego mówimy o sobie źle?

Krytyka własnych decyzji, wymierzanie w siebie "hejtu", natłok negatywnych myśli - wszystkie te cechuje jeden wspólny mianownik - strach. Wynika to z tego, że jako istoty społeczne potrzebujemy zrozumienia i szacunku. Żyjemy jednak w świecie, który opiera się na ciągłym ocenianiu. Obawiamy się, że nasze słowa i zachowania zostaną źle zinterpretowane. Tym samym, automatycznie stawiamy się na przegranej pozycji. Na pewno nie dam rady; Jestem do niczego; Moje zdanie nic nie znaczy - jak stać się dla siebie przyjacielem, który zamiast dołować, dodaje skrzydeł?

Wewnętrzny krytyk - jak sobie z nim radzić?

Ocena rzeczywistości i innych osób nie jest niczym złym - tak w końcu "zaprogramowany" jest nasz mózg. Problem zaczyna się wtedy, gdy wszystko oceniamy wyłącznie negatywnie, a wszelkie niepowodzenia przypisujemy sobie. To wszystko przeze mnie - czasem wystarczy jedna taka myśl, by wywołać lawinę kolejnych. W tej całej plątaninie zapominamy o racjonalnym podejściu - nie zauważamy, że na daną sytuację składa się zazwyczaj kilka, kilkanaście czynników. Niestety, osoba z "wewnętrznym krytykiem" zawsze będzie winić siebie i tylko siebie. Ważne, aby opanować sztukę wewnętrznego dialogu. Nie chodzi o to, aby całkowicie wyprzeć negatywne myśli - trzeba po prostu nauczyć się z nimi dyskutować. Dla przykładu: po niezdanym egzaminie zamiast myśleć jestem do niczego, powiedz sobie, że najwidoczniej potrzebujesz jeszcze trochę przygotowania i następnym razem pójdzie lepiej. Takie nastawienie samo w sobie dodaje nam motywacji. Mówmy zatem do siebie tak, jak mówiłaby do nas bliska, życzliwa osoba. Wtedy wewnętrzny krytyk zamienia się w racjonalnego, ale też wspierającego, kumpla.

Myśleć zdrowo - czyli jak?

We wspierającym myśleniu nie chodzi o to, aby sobie "słodzić" czy się wywyższać. We wszystkim warto zachować zdrowy rozsądek. Rozmowa z samym sobą ma na celu znalezienie balansu. Musimy nauczyć się motywować i wzmacniać, bez stawania się próżnym. Dlatego też pozytywne myślenie należy zastąpić zdrowym. Różnica polega na podejściu do kwestii racjonalności i uleganiu fantazjom.

Kluczowe zasady zdrowego myślenia:

  • Odróżniaj fakty od opinii

Ktoś odczytał twoją wiadomość, ale nie odpisał. To jest opis rzeczywistego stanu. To, że odbiorca się na ciebie złości jest już interpretacją.

  • Naucz się akceptować porażki

Porażki są…i już. Należy się z nimi pogodzić, a co najważniejsze - nauczyć się wyciągać z nich wnioski. W końcu człowiek uczy się na błędach.

  • Myśl o swoich celach

Bujanie w obłokach niestety nigdzie nas nie doprowadzi. Warto zrobić sobie listę wartości, które wyznajemy w życiu, i dążyć do ich spełnienia. Myślenie i planowanie, jak to osiągnąć, z pewnością nauczy pokory.

  • Zastanów się, czy na pewno masz styczność z istotnym konfliktem

Oczywiście nie chodzi tu o bagatelizowanie problemów. Jednak, jak to w życiu bywa, niektóre błahe sprawy warto po prostu sobie odpuścić. Tym samym unikniemy niepożądanych, dręczących nas później myśli.

  • Pomyśl, jak lubisz się czuć

Niech twoje myśli wprawiają cię w stan, który sobie cenisz. Lubisz poczucie ciepła, bliskości? A może wolisz tzw. dreszczyk emocji? Pamiętaj - wszystko zaczyna się w głowie.

ip

fot. pexels.com/pl-pl/@pavel-danilyuk/

Słowa kluczowe: pozytywne myślenie, zdrowie psychiczne, self love, wewnętrzny krytyk
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Po czym rozpoznać zakupoholizm?
Po czym rozpoznać zakupoholizm?

Sprawdź, czym objawia się zakupoholizm i jak można go leczyć.

Opcja "drzemki" w telefonie - dlaczego nie warto z niej korzystać?
Opcja "drzemki" w telefonie - dlaczego nie warto z niej korzystać?

Sprawdź, dlaczego odkładanie porannej pobudki może być szkodliwe dla zdrowia.

Polecamy
sen
Światowy Dzień Snu - jak sen i chrapanie wpływa na zdrowie Warszawa

Czy chrapanie może być groźne i ile powinno się spać?

Szybsza perystaltyka jelita
Jak przyspieszyć perystaltykę jelit? Warszawa

Sprawdźcie, co robić i co jeść, by zachować zdrowe jelita.

Polecamy
Ostatnio dodane
Po czym rozpoznać zakupoholizm?
Po czym rozpoznać zakupoholizm?

Sprawdź, czym objawia się zakupoholizm i jak można go leczyć.

Opcja "drzemki" w telefonie - dlaczego nie warto z niej korzystać?
Opcja "drzemki" w telefonie - dlaczego nie warto z niej korzystać?

Sprawdź, dlaczego odkładanie porannej pobudki może być szkodliwe dla zdrowia.

Popularne
spalanie kalorii
Spalanie kalorii

Liczba spalonych kalorii w ciągu 1 godziny wysiłku fizycznego.

Krwawienie po stosunku
Krwawienie po stosunku

Szczęśliwa po stosunku, masz wrażenie jakbyś znajdowała się w raju. Chciałoby się krzyknąć: Chwilo trwaj! Nic nie sprowadzi cię szybciej na Ziemie, jak fakt, iż ...

72 h po...
72 h po...

Co zrobić w sytuacji, gdy odbyłaś stosunek bez zabezpieczenia i obawiasz się zajścia w niechcianą ciążę?