Zdrowie - Kobieta

Wspomaganie odporności jesienią - oto co wzmacnia organizm!

2020-10-09 08:42:53

Zbliża się jesień... w 2020 roku, w obliczu pandemii, z wieloma znakami zapytania, m.in. o sposoby edukacji w polskich szkołach a więc i w Wojewódzkim Zespole Szkół Policealnych nr 2 w Gdańsku. W gdańskim "Medyku" nie damy się zaskoczyć, zadbajmy więc o odporność naszego organizmu.

Dzika róża Pixabay

Jak wzmocnić odporność jesienią?

Zacznijmy od dzisiaj! Możemy to zrobić na wiele sposobów: sięgając po leki czy suplementy z apteki, sklepu zielarskiego czy po produkty dostępne w naszych ogrodach czy na naszych łąkach.

Uszeregowując nasze działania, zacznijmy od witamin. Zdecydowanie najważniejszą rolę w budowaniu odporności odgrywają witaminy: C i D ale również witamina A, E, witaminy z grupy B czy PP. Witaminę C należy dostarczać organizmowi z zewnątrz, najlepiej w preparatach pochodzenia naturalnego wykorzystując jako źródło: owoce dzikiej róży, aceroli, czarnej porzeczki czy cytrusów, pamiętając przy tym, że wysoka temperatura niszczy witaminę C.

Witamina D jest wytwarzana w naszym organizmie pod wpływem słońca, więc możemy ją zdobyć bez zbędnych wydatków i zabiegów. Gdy jednak słońca zaczyna brakować można sięgnąć po pokarmy ją zawierające np. jajka, wątróbkę, oleje roślinne czy też po jej skarbnicę jaką jest tran - w tej chwili dostępny w kapsułkach i w płynie, o różnych smakach. Pamiętajmy, że sięgając po większe dawki witamin należy zawsze skonsultować to z lekarzem.

Co jeść jesienią?

Obok witamin również minerały wywierają wpływ na odporność organizmu. Należą tu m.in. żelazo, cynk czy selen, których niedobory można uzupełniać preparatami farmaceutycznymi.

Kolejną grupę produktów stanowią oleje roślinne bogate w kwasy omega 3, dostępne zarówno w postaci płynnej jak i w kapsułkach. Kwasy omega 3 zawarte są również we wspomnianym wcześniej tranie. Zawiera je również, choć w mniejszej iloci, olej z wątroby rekina - bogaty za to w dwa dodatkowe składniki o potwierdzonym działaniu immunostymulującym. Zażywając preparaty z kwasami omega 3 pamiętajmy, o przestrzeganiu zalecanych dawek i uwzględnianiu ewentualnych przeciwwskazań np. skaza krwotoczna czy zażywanie leków przeciwzakrzepowych.

Naturalne, zdrowy produkty

Następną grupę produktów stanowią preparaty pochodzenia roślinnego zawierające m.in. wyciągi z jeżówki - różnych jej odmian, aloesu, czosnku, cebuli czy andyjskiej vilcacory tzw. kociego pazura. Pamiętajmy jednak, że każde zioła, przyjmowane nawet przez zdrowe osoby, mogą zaszkodzić, jeśli będą używane niewłaściwie, zaś osoby cierpiące na jakiekolwiek choroby powinny skonsultować ich zażywanie z lekarzem.

Na uwagę zasługują też produkty pochodzenia pszczelego a więc miód, propolis czy pyłek kwiatowy, które stanowią bogactwo witamin, mikroelementów i związków o działaniu przeciwdrobnoustrojowym, które stosowane powinny być również z rozwagą, biorąc pod uwagę np. niebezpieczeństwo wywołania alergii.

Probiotyki czyli mikroorganizmy występujące naturalnie we florze jelitowej przewodu pokarmowego, chronią organizm przed infekcjami. Uzupełnianie ich niedoborów możliwe jest dzięki diecie bogatej w kiszonki, kefir, jogurty naturalne czy preparatom oferowanym przez apteki.

Naturalnym składnikiem wskazanym szczególnie w stanach obniżenia odporności a zawartym w produktach spożywczych, np. w zbożach, otrębach owsianych, boczniakach, ryżu jest beta-glukan, który dostępny jest również w większych dawkach w preparatach farmaceutycznych.

Na szczególną uwagę zasługują też przyprawy o właściwościach wzmacniających odporność m.in. majeranek (również w postaci odwaru), cynamon, goździki, imbir czy kurkuma - koniecznie w zestawieniu z ostrym dodatkiem np. pieprzu.

Jakie suplementy diety wybrać?

Przemysł farmaceutyczny produkuje też preparaty zawierające laktoferynę - białko, którego największe stężenie stwierdzono w siarze oraz w następnym mleku karmiącej matki, warunkującą odporność nieswoistą (wrodzoną) tworząc pierwszą linię obrony organizmu przed patogenami. I tutaj również należy zwrócić uwagę na przeciwwskazania np. uczulenie na białka mleka krowiego.

Osobną grupę stanowią preparaty homeopatyczne, które mogą stanowić cenną alternatywę lub uzupełnienie naszych działań podejmowanych w walce o podniesienie odporności. W aptekach dostępne są produkty proste lub złożone, ale najodpowiedniejszy zaleci nam lekarz homeopata, po dogłębnej analizie naszej osoby.

O tych i wielu innych sposobach dbania o organizm człowieka dowiadują się słuchacze WZSP Nr 2 w Gdańsku, kształcąc się na kierunkach: technik farmaceutyczny, technik masażystka, technik usług kosmetycznych, opiekunka dziecięca, opiekun medyczny, higienistka stomatologiczna czy terapeuta zajęciowy.

Artykuł napisany przez Joannę Ewich - Wasilewską, nauczycielkę w szkole medycznej - Wojewódzkim Zespole Szkół Policealnych Nr 2 w Gdańsku Al. Hallera 17 czyli w tzw. MEDYKU, gdzie kształci się młodzież na kierunkach: opiekun medyczny, technik masażysta, technik farmaceutyczny, higienistka stomatologiczna czy technik usług kosmetycznych.

ip

fot. Pixabay za: Pexels.

Słowa kluczowe: Immunoterapia, odporność, naturalne produkty, suplementy, preparaty, wspomaganie odporności
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
komfortowe materace Hilding Anders
Zadbaj o swój zdrowy sen, wybierając komfortowe materace Hilding Anders

Kiedy myślisz o materacu, chcesz, żeby był wygodny. Ale czy materac może być nowoczesny? Jak najbardziej!

Co jeść jesienią?
Wspomaganie odporności jesienią - oto co wzmacnia organizm!

Nie dajmy się zaskoczyć jesieni! Zobacz, o co uzupełnić dietę, aby zwiększyć wzmocnić układ odpornościowy!

Dbanie o oczy
Higiena wzroku. Czyli jak dbać o oczy, aby lepiej widzieć?

Poznaj podstawowe zasady, dzięki którym mniej zmęczysz sobie oczy.

Polecamy
Jaki wpływ mają na nas media społecznościowe? - ciekawe wyniki badań

Zobacz, jakie są skutki codziennego używania portali społecznościowych.

KtÃłre z podstawowych substancji w nazej kuchni jest najbardzie szkodliwa
Biała śmierć - czym jest i co powoduje?

Każdy z nas ma "białą śmierć" w swojej kuchni. Dowiedz się, co kryje się pod tą tajemniczą nazwą!

Polecamy
Ostatnio dodane
komfortowe materace Hilding Anders
Zadbaj o swój zdrowy sen, wybierając komfortowe materace Hilding Anders

Kiedy myślisz o materacu, chcesz, żeby był wygodny. Ale czy materac może być nowoczesny? Jak najbardziej!

Co jeść jesienią?
Wspomaganie odporności jesienią - oto co wzmacnia organizm!

Nie dajmy się zaskoczyć jesieni! Zobacz, o co uzupełnić dietę, aby zwiększyć wzmocnić układ odpornościowy!

Popularne
spalanie kalorii
Spalanie kalorii

Liczba spalonych kalorii w ciągu 1 godziny wysiłku fizycznego.

Krwawienie po stosunku
Krwawienie po stosunku

Szczęśliwa po stosunku, masz wrażenie jakbyś znajdowała się w raju. Chciałoby się krzyknąć: Chwilo trwaj! Nic nie sprowadzi cię szybciej na Ziemie, jak fakt, iż ...

72 h po...
72 h po...

Co zrobić w sytuacji, gdy odbyłaś stosunek bez zabezpieczenia i obawiasz się zajścia w niechcianą ciążę?