Jak nauczyć słuchać? Rozwiń skutecznie umiejętność słuchania
2023-02-08 12:38:14Powszechnie uważa się, że uważne słuchanie jest kluczem do skutecznej komunikacji. Co to znaczy być uważnym słuchaczem? Wielu z nas za takich się uważa, jednak ze strony rozmówcy może wyglądać to zupełnie inaczej. Jak nauczyć się słuchać?
Zobacz też: Podróże dają zdrowie.
Uważnie słuchać - co to znaczy?
Od dziecka jesteśmy uczeni, że słuchacz w trakcie rozmowy musi zachować ciszę, umieć powtórzyć ostatnie słowa mówiącego i wtrącać od czasu do czasu subtelna "mhm". Nie są to jednak oznaki, że mamy do czynienia z uważnym słuchaczem, gdyż może on spełniać trzy wymienione warunki, ale nie oznacza to, że aktywnie uczestniczy w rozmowie. Czym więc powinien wyróżniać się dobry słuchacz? Taki powinien przede wszystkim wiedzieć, że dialog to nie wypowiedź jednej osoby. Słuchacz, którego możemy nazwać uważnym słucha aktywnie - subtelnie przerywa, aby dopytać o szczegóły, przedstawia własną perspektywę. Dobry słuchacz będzie starał się okazać empatię drugiej osobie, postawić się w jej sytuacji i lepiej zrozumieć.
Jak nauczyć się słuchać?
W książce pt. "7 nawyków skutecznego działania" w 5. punkcie Stephen Coven pisze: Staraj się najpierw zrozumieć, a potem być zrozumianym. Nie można zrozumieć kogoś bez skutecznego wysłuchania go. Co zrobić, aby słuchać uważnie? Na początku stwórz swojemu rozmówcy odpowiednie warunki do prowadzenia dialogu. Spraw, żeby czuł się komfortowo. Środowisko musi być dla niego tak bezpieczne, aby nie bał się mówić o danym problemie. Pozbądź się wszelkich rozpraszaczy - wycisz telefon, nie zerkaj co chwilę na zegarek, wyłącz ekran komputera. Skupienie uwagi na cokolwiek niż rozmówca w trakcie rozmowy od razu oddaje wrażenie wyłączenia się z dialogu. Daj mówiącemu czas i bądź cierpliwy. Zadawaj pytania, poznawaj szczegóły i upewniaj się, że dobrze zrozumiałeś sytuację. Staraj się nie oceniać, obserwuj i wyciągaj wnioski. Pamiętaj, że uważne słuchanie jest umiejętnością, która wymaga nakładu pracy. Pomaga to nie tylko w prywatnych relacjach, ale także w pracy.
KD
fot. pexels
Źródło: poradnikpracownika.pl