Młodzieżowa rewolucja
2009-06-25 17:01:45Alternatywa i awangarda. To co nie przystaje i budzi powszechne oburzenie. Taki jest wyróżnik najmodniejszych młodzieżowych marek. Kult ten podtrzymują idole współczesnych nastolatków, dla których skandal stał się podstawową formą promocji samego siebie. Tak wykreowana “normalność” wzmacnia przekonanie, że aby być zauważonym trzeba dać się zauważyć. Problem polega jednak na tym, jak lansować się skutecznie i co najważniejsze, z klasą.
Być może odpowiedzialność nie jest pierwszym słowem, które kojarzy się nam ze współczesną młodzieżą, lecz w ostatnim czasie nastolatkowie coraz częściej zwracają uwagę na to, by zaistnieć wśród swoich rówieśników w jak najlepszym świetle. Ich wyróżnikiem są niezwykłe umiejętności, pasje i zainteresowania, które przykuwają uwagę kolegów oraz czynią z nich prawdziwych idoli. Jednocześnie obserwuje się stopniowe odchodzenie od kultu gwiazd. Nienaturalna ekstrawagancja oraz marketingowo wykreowana niezwykłość promowanych w mediach “autorytetów” zniechęca współczesnych nastolatków. Chociaż przeznaczona dla młodych osób prasa, nadal chętnie rozpisuje się o ich burzliwym życiu, to jednak coraz bardziej młodzież woli naśladować swoich “kolegów z podwórka”, którym udało się osiągnąć sukces.
Przykładem ilustrującym ten trend jest popularność programów typu „Idol” czy „You Can Dance”, które wypromowały wiele osób, uchodzących obecnie za młodzieżowe wzorce. Zaskakujące jest jednak to, że nastolatkowie sami starają się zwrócić na siebie uwagę wykorzystując przy tym jeden z najszybszych i najbardziej interaktywnych kanałów medialnych, jakim jest Internet. Zadziwiającą karierę robi tu młody utalentowany freelancer o pseudonimie Ravgor, twarz Ozona Snuffy, którego filmy umieszczone na Youtube cieszą się dużą popularnością. Niebywały talent oraz niezwykłe umiejętności nastolatka z Tychów, przyczyniły się do niesamowitego wzrostu jego popularności w środowiskach młodzieżowych. Strona dobrze znanego dziś w Polsce freestyleowca jest często odwiedzana przez młode osoby, które chcą iść w jego ślady. Sam Ravgor chętnie angażuje się w pro–społeczne akcje. Zdając sobie sprawę z tego, że jest dla wielu młodych osób autorytetem, pokazuje w jaki sposób można skutecznie i efektownie zyskać popularność.
Podobnie tendencje obserwuje się w odniesieniu do rynku produktów przeznaczonych dla młodzieży. By coś przyjęło się w środowisku nastolatków, musi się wyróżniać i szokować, a sama marka powinna być kojarzona z czymś nośnym i popularnym. Niemniej jednak, produkt powinien posiadać określony standard, a im bardziej jest on ekskluzywny, tym lepiej. Znając ten trend popularna firma kojarzona do tej pory głównie z przemysłem tytoniowym wypuściła na rynek “bezpieczną używkę”. Tak zwana biała tabaka Ozona Snuffy Weiss, niezawierająca w swoim składzie nikotyny, jest dziś niezwykle popularnym gadżetem wśród nastolatków. Niecodzienny i niedwuznacznie kojarzący się biały proszek, pomału staje się symbolem nowej młodzieżowej mody.
Jak widać w ostatnim czasie doszło do wielkiej rewolucji w świecie nastolatków. Coraz więcej młodych ludzi jest świadomych tego, że trzeba oddzielić rzeczywistość od wykreowanego w mediach świata fantazji. Młodzieżowa moda może nadal być alternatywna i zaskakująca, ale ponadto bezpieczna.